Předmět: Dějiny evropské hudby - analýza hudebníc ukázek

« Zpět
Název předmětu Dějiny evropské hudby - analýza hudebníc ukázek
Kód předmětu KHV/BDEA@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Krejčí Filip, Mgr. Ph.D.
  • Coufalová Gabriela, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět prohlubuje, rozšiřuje a doplňuje učivo dějin hudby. Do předmětu jsou vybírány skladby a jevištní díla všech stylových období. Skladby jsou společně analyzovány a diskutovány. Cíle: Po absolvován předmětu: - je student schopen analyzovat hudební skladby a jevištní díla z hlediska formálního, organologického, interpretačního, scénického, - je student schopen formulovat vlastní estetické soudy a sestavit je do podoby hudební recenze. Témata: Poslech, analýza a diskuse nad díly světové a české hudby: Claudio Monteverdi - Orfeus; hudba piaristů 17. a 18. století (Koutník, Pelikán, Kalous, Brosmann); Georg Friedrich Händel - Teseo, Mesiáš, Rodelinde; Georg Philipp Telemann - Wassemusik; Jean Baptiste Lully - Acis et Galatée; Henry Purcell - Dido and Aeneas; Wolfgang Amadeus Mozart - Apollo et Hyacintus, Don Giovanni; Ludwig van Beethoven - Fidelio; Claude Debussy - Péleas a Melissanda; Igor Stravinskij - Pták Ohnivák, Pulcinella; Steve Reich - Drumming Part; Philip Glass - Einstein on the beach, Satyagraha; Arvo Pärt - výběr z díla; Vít Zouhar - Coronide; Tomáš Hanzlík - Lacrimae Alexandri Magni, Aleš Březina - A zítra se bude?; Petr Váša - SSSS, Lišák je lišák; Základní studijní literatura: WAUGH, A. Vážná hudba. Nový přístup k poslechu. Bratislava: Slovo, 1995. HERDEN, J. Poslech hudby: sborník příspěvků z konference požádané Katedrou hudební výchovy ve dnech 27. a 28. dubna 1998 na Pedagogické fakultě v Praze. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 1998. MAZUREK, J. Poslech hudby. Distanční text. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2004. Doplňující studijní literatura: GREENBERG, R. How to Listen to Great Music: A Guide to Its History, Culture, and Heart. New York: Penguin, 2011. COPLAND, A. What to Listen for in Music. New York: New American Library, 1999. HOFFER, CH. Music Listening Today. Boston: Cengage Advantage Books. KAPILOW, R. All You Have to Do Is Listen - Music from the Inside Out. Hoboken: John Wiley and Sons, 2008.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Požadavky pro studenty s ISP: - aktivní účast na seminářích: min. 50% - společná návštěva alespoň jednoho živého koncertu/vystoupení/představení, konkrétní termíny a návrhy budou domluveny na začátku semestru - odevzdání písemné práce v rozsahu min. 2 NS, výběr ze dvou možných témat 1) recenze na společně navštívený koncert/vystoupení. Při psaní recenze se můžete inspirovat v odborných hudebních časopisech (Hudební rozhledy, Harmonie, His Voice, Muzikus, Hudební věda atd) 2) úvaha na jakékoliv téma týkající se poslechu hudby (např. co je nutné ke kvalitnímu/dobrému poslechu hudby; živý koncert nebo nahrávka; klady a zápory poučené intepretace; vliv informací o autorovi a díle na poslech dané skladby; čeho si posluchač při poslechu nejvíce ne/všímá?...). Své názory konfrontujte alespoň s jedním zdrojem. Dbejte na správné citování použitých zdrojů. Práce zasílejte na adresu: gabrielacoufalova@centrum.cz nejpozději do konce května. Doporučená literatura: PŘIKRYL, V.: Poslech hudby I., Teoretické a metodologické problémy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 1984. HERDEN, J.: Poslech hudby: sborník příspěvků z konference pořádané Katedrou hudební výchovy ve dnech 27. a 28. dubna 1998 na Pedagogické fakultě UK v Praze. Praha: Univerzita Karlova, 1998. FRANĚK, MAREK: Poslech hudby v každodenním životě. Souvislost s hudební preferencí a strukturou zájmů. In. acta.musicologica.cz FRANĚK, MAREK: Hudební preference a její souvislost s některými osobnostními rysy. In. acta.musicologica.cz NORTH, A. C. ? HARGREAVE, D. J.: Musica preferences during and after relexation and exercise. In. American Journal of Psychology, 113/2002, s. 43?67. NORTH, A. C. ? HARGREAVE, D. J.: Uses of music in everyday life. In. Music Perception, 22/2004, s. 41?77. MAZUREK, JAN: Poslech hudby. Distanční text. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2004. WAUGH, ALEXANDER: Vážná hudba. Nový přístup k poslechu. Bratislava: Slovo, 1995.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní