Název předmětu | Dějiny evropské hudby 3 |
---|---|
Kód předmětu | KHV/BDE3@ |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 2 |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 1 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Hudebně historická disciplína, která má posluchačům podat přehled vývoje evropské hudební kultury období klasicismu. Cíle: Po absolvování předmětu by měl být student schopen: - definovat základní hudební termíny související s hudbou klasicismu, - rozpoznat a okomentovat hudební ukázky z období klasicismu, - formulovat a argumentovat estetické soudy související s hudbou období klasicismu, a to na základě dosažených historiografických znalostí a zkušeností získaných poslechovými činnostmi v průběhu seminářů - se orientovat v základním spektru a typologii zdrojů souvisejících s hudbou období klasicismu, - posoudit didaktickou hodnotu hudebních ukázek, pramenného materiálu, notového materiálu souvisejícícho s hudbou období klasicismu. Témata: Hudba klasicismu: chápání hudby, struktura hudební věty, opera seria, opera buffa, singspiel, oratorium, chrámová hudba, klavírní hudba (Haydn, Mozart, Beethoven), komorní hudba (klavírní trio a kvartet, smyčcové trio a kvartet, hudba pro dechové nástroje), raná sinfonie, klasická symfonie (Haydn a Mozart), beethovenská symfonie. Základní studijní literatura: SMOLKA, J. a kol. Dějiny hudby. Brno: Togga, 2001. MICHELS, U. Encyklopedický atlas hudby. Praha: Lidové noviny, 2000. ŠAFAŘÍK, J. Dějiny hudby. I. díl (Od počátků hudby do konce 18. století). Praha: Votobia, 2002. Doplňující studijní literatura: NEWMAN, W. S. The Sonata since Beethoven. A History of the Sonata Idea 3. New York: W. W. Norton, 1983. SADIE, S. (ed). The New Grove. Dictionary of Music and Musicians. London: Macmillan Publishers, 1988. NEWMAN, W. S. The Sonata in the Classic Era. A History of the Sonata Idea 2. New York: W. W. Norton, 1983. ROSEN, CH. The Classical Style: Haydn, Mozart, Beethoven, expanded edition, with CD recording. New York: W. W. Norton, 1997. HELFERT, V. Periodizace dějin hudby. In. O hudební tvořivosti. Praha: Supraphon, 1970, s. 355-384. BROCKHAUS, H. A. Europäische Musikgeschichte. Band II. Europäische Musikkulturen vom Barock bis zur Klassik. Berlin: Verlag Neue Musik, 1982.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
Požadavky na studenty, vč. studentů s ISP: - splnění zápočtového testu z období hudebního klasicismu na min. na 70% |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |