Předmět: Dějiny evropské hudby 2

« Zpět
Název předmětu Dějiny evropské hudby 2
Kód předmětu KHV/BDE2@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Krejčí Filip, Mgr. Ph.D.
  • Coufalová Gabriela, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Hudebně historická disciplína, která má posluchačům podat přehled vývoje evropské hudební kultury období renesance a baroka. Cíle: Po absolvování předmětu by měl být student schopen: - definovat základní hudební termíny související s hudbou renesance a baroka, - rozpoznat a okomentovat hudební ukázky z období renesance a baroka, - formulovat a argumentovat estetické soudy související s hudbou období renesance a baroka, a to na základě dosažených historiografických znalostí a zkušeností získaných poslechovými činnostmi v průběhu výuky, - se orientovat v základním spektru a typologii zdrojů souvisejících s hudbou období renesance a baroka - posoudit didaktickou hodnotu hudebních ukázek, pramenného materiálu, notového materiálu souvisejícího s hudbou období renesance a baroka. Témata: Hudba renesance: franko-vlámská vokální polyfonie, anglická hudba 15. století, římská škola, benátská škola, světská vokální polyfonie Itálie, Francie a Německa, varhanní a loutnová hudba. Hudba baroka: hudební řeč a struktura, hudebně-rétorické figury, afektová teorie, vznik opery, neapolská škola, benátská škola, římská škola, opera Francie a Anglie, oratorium, katolická a evangelická chrámová hudba, varhanní hudba, suita, concerto grosso, sólový koncert. Základní studijní literatura: KAČIC, L. Dějiny hudby III. Baroko. Bratislava: Ikar, 2008. HRČKOVÁ, N. Dějiny hudby II. Renesance. Praha: Ikar, 2005. SMOLKA, J. a kol. Dějiny hudby. Brno: Togga, 2001. MICHELS, U. Encyklopedický atlas hudby. Praha: Lidové noviny, 2000. ŠAFAŘÍK, J. Dějiny hudby. I. díl (Od počátků hudby do konce 18. století). Praha: Votobia, 2002. Doplňující studijní literatura: BUKOFZER, M. Hudba v období baroka. Bratislava: Opus, 1986. HUIZINGA, J. Men and Ideas:History, the Middle Ages, the Renaissance. Princeton: Princeton Legacy Library, 1960. BUKOFZER, M. Music in the Baroque Era. New York, 1947. EINSTEIN, A. The Italian Madrigal. Princeton: 1949. SADIE, S. (ed). The New Grove. Dictionary of Music and Musicians. London: Macmillan Publishers, 1988. NEWMAN, W. S. The Sonata in the Baroque Era. A History of the Sonata Idea. Chapel Hill: The University of North Carolina Press, 1972. BROCKHAUS, H. A. Europäische Musikgeschichte. Band II. Europäische Musikkulturen vom Barock bis zur Klassik. Berlin: Verlag Neue Musik, 1982.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Požadavky pro studenty, vč. studentů s ISP: - splnění zápočtového testu z období hudebního baroka (vč. poslechové části) na min. na 70%
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní