Název předmětu | Dějiny evropské hudby 2 |
---|---|
Kód předmětu | KHV/BDE2@ |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 1 |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Hudebně historická disciplína, která má posluchačům podat přehled vývoje evropské hudební kultury období renesance a baroka. Cíle: Po absolvování předmětu by měl být student schopen: - definovat základní hudební termíny související s hudbou renesance a baroka, - rozpoznat a okomentovat hudební ukázky z období renesance a baroka, - formulovat a argumentovat estetické soudy související s hudbou období renesance a baroka, a to na základě dosažených historiografických znalostí a zkušeností získaných poslechovými činnostmi v průběhu výuky, - se orientovat v základním spektru a typologii zdrojů souvisejících s hudbou období renesance a baroka - posoudit didaktickou hodnotu hudebních ukázek, pramenného materiálu, notového materiálu souvisejícího s hudbou období renesance a baroka. Témata: Hudba renesance: franko-vlámská vokální polyfonie, anglická hudba 15. století, římská škola, benátská škola, světská vokální polyfonie Itálie, Francie a Německa, varhanní a loutnová hudba. Hudba baroka: hudební řeč a struktura, hudebně-rétorické figury, afektová teorie, vznik opery, neapolská škola, benátská škola, římská škola, opera Francie a Anglie, oratorium, katolická a evangelická chrámová hudba, varhanní hudba, suita, concerto grosso, sólový koncert. Základní studijní literatura: KAČIC, L. Dějiny hudby III. Baroko. Bratislava: Ikar, 2008. HRČKOVÁ, N. Dějiny hudby II. Renesance. Praha: Ikar, 2005. SMOLKA, J. a kol. Dějiny hudby. Brno: Togga, 2001. MICHELS, U. Encyklopedický atlas hudby. Praha: Lidové noviny, 2000. ŠAFAŘÍK, J. Dějiny hudby. I. díl (Od počátků hudby do konce 18. století). Praha: Votobia, 2002. Doplňující studijní literatura: BUKOFZER, M. Hudba v období baroka. Bratislava: Opus, 1986. HUIZINGA, J. Men and Ideas:History, the Middle Ages, the Renaissance. Princeton: Princeton Legacy Library, 1960. BUKOFZER, M. Music in the Baroque Era. New York, 1947. EINSTEIN, A. The Italian Madrigal. Princeton: 1949. SADIE, S. (ed). The New Grove. Dictionary of Music and Musicians. London: Macmillan Publishers, 1988. NEWMAN, W. S. The Sonata in the Baroque Era. A History of the Sonata Idea. Chapel Hill: The University of North Carolina Press, 1972. BROCKHAUS, H. A. Europäische Musikgeschichte. Band II. Europäische Musikkulturen vom Barock bis zur Klassik. Berlin: Verlag Neue Musik, 1982.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
Požadavky pro studenty, vč. studentů s ISP: - splnění zápočtového testu z období hudebního baroka (vč. poslechové části) na min. na 70% |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |