Předmět: Základy ediční praxe 2

« Zpět
Název předmětu Základy ediční praxe 2
Kód předmětu KHI/YZE2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šimková Ema, Mgr. Ph.D.
  • Oppeltová Jana, Mgr. Ph.D.
  • Slavíková Věra, Mgr. Ph.D.
  • Peřinová Markéta
Obsah předmětu
Semináře po celý semestr budou věnovány ediční praxi novověkých diplomatických a kodikologických textů, přičemž pozornost bude věnována zásadám uplatňovaným v nejdůležitějších edicích české provenience (Sněmy české, Berní rula, Tereziánský katastr, Documenta Bohemica bellum tricennale illustrantia, Hájkova kronika, Akty Jednoty bratrské, Soupis poddaných podle víry z roku 1651, Epistulae et acta nuntiorum apostolicorum apud imperatorem, Acta Sacrae congregationis de propaganda fide res gestas Bohemicas illustrantia). Praktické seznamování se s různými edičními zásadami a vydavatelskými postupy bude v každé hodině vyváženo prací na edici raně novověkého textu. Zařazeny budou latinské, německé i české texty, s ohledem na jazykovou vybavenost posluchačů bude pozornost věnována především jazykově českým textům z období raného novověku. Právě na nich budou posluchači zkoušet vytvořit úplnou edici se všemi poznámkami, v případě latinských a německých textů půjde jen o transliteraci určenou pro Paleografickou čítanku Katedry historie FF UP či jiný obdobný projekt.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 25 hodin za semestr
Výstupy z učení
Záměrem bude posluchače naučit se orientovat v základních edicích raně novověkých pramenů české provenience, aby byli schopni vyčíst z těchto edic maximum informací, které potřebují. Seznámení s řadou edic diplomatického či kodikologického charakteru by pak mělo být také inspirací pro volbu vlastních edičních zásad pro publikaci dosud nevydaného raněnovověkého písemného pramene, o níž se posluchači v rámci předmětu pokusí.
Absolvent bude umět pracovat se základními edicemi raně novověkých diplomatických i kodikologických pramenů české provenience. Prokáže svou schopnost orientovat se v různých edicích, nalézt odpovědi na zadané otázky a vysvětlit použité ediční zásady. Prohloubí své paleografické schopnosti při četbě latinských, německých a latinských raně novověkých textů. Dokáže samostatně připravit edici dosud nevydaného českého raně novověkého textu včetně poznámkového aparátu.
Předpoklady
Paleografické schopnosti účastníků by měly být na úrovni absolventů předmětu Paleografie novověku. Posluchači by měli ovládat základy latiny a němčiny.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

aktivní účast na semináři 90% včetně plnění úkolů, odevzdaní edice raně novověkého pramene v dohodnutém rozsahu
Doporučená literatura
  • FLAIŠMAN, Jiří, KOSÁK, Michal, HAVEL, Rudolf, ŠTOREK, Břetislav (eds.). (2006). Editor a text. Úvod do praktické textologie. Praha.
  • MERTA, Brigitte, SOMMERLECHNER, Andrea, WEIGL, Herwig. (2005). Vom Nutzen des Edierens. Wien, München.
  • PRAŽÁK, Jiří, HOFFMANN, František, KEJŘ, Jiří, ZACHOVÁ, Irena. Zásady popisu rukopisů. , Sborník Národního muzea, C XXVIII, 1983, s. 49-95.
  • ROUBÍK, František. Pravidla pro vydávání pramenů k novějším dějinám (16.-20. stol.). , Archivní časopis 7, 1957, s. 59-65.
  • ŠŤOVÍČEK Ivan. (2002). Zásady vydávání novověkých historický ch pramenů z období od počátku 16. století do současnosti. Praha.
  • VAŠÁK, Pavel. (1993). Textologie a ediční praxe. Praha.
  • VINTR, Josef. Zásady transkripce českých textů z barokní doby. , Listy filologické, 121, 1998, s. 341-346.
  • ZACHOVÁ, Irena. K návrhu pravidel pro přepis latinských, českých a německých textů při popisu rukopisů.. , Studie o rukopisech 20, 1981, s. 165-167.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy maior (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy minor (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Archivnictví (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Archivnictví maior (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní