Předmět: Postmoderní myšlení v historii

« Zpět
Název předmětu Postmoderní myšlení v historii
Kód předmětu KHI/YPM
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Švaříčková Slabáková Radmila, prof. Mgr. Ph.D.
  • Peřinová Markéta
Obsah předmětu
Historiografie 20. století Postmoderní situace Česká historiografie a postmoderní myšlení Základní pojmy postmoderního myšlení Osobnosti postmoderního myšlení: Hayden White, Roland Barthes, Paul Veyne atd. Historie v době post-postmoderny Paměťová studia

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 52 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem kurzu je reflektovat změny, které se v historii a myšlení o historii odehrály po nástupu postmoderny. Kurz se zaměří na nejdůležitější trendy v historickém postmoderním myšlení (např. linguistic turn) a některé osobnosti s ním spjaté, jako H. White, R. Barthes a P. Veyne. Teritoriálně se bude věnovat především území Francie a USA, zmíněn bude též vývoj v českých zemích.
Účastníci a účastnice se na základě analýzy doporučených textů naučí orientovat v základních filozofických otázkách, které postmoderní myšlení přineslo, budou postmodernímu myšlení rozumět a získají schopnost fundovaně nad ním uvažovat.
Předpoklady
Vítána je znalost anglického a francouzského jazyka, není však podmínkou.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Systematické pozorování studenta, Písemný test

docházka alespoň 75 % studium doporučených textů na každý ze seminářů esej písemná zkouška
Doporučená literatura
  • Ewa Domanska. Encounters. Philosophy of History after Postmodernism. Random House.
  • Georg Iggers. (2002). Dějepisectví ve 20. století. Od vědecké objektivity k postmoderní výzvě.. Praha.
  • Hayden White. (2011). Metahistorie. Historická imaginace v Evropě devatenáctého století. Brno.
  • Lucie Storchová. (2014). Koncepty a dějiny. Proměny pojmů v současné historické vědě. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy maior (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy minor (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -