Vyučující
|
-
Slavíková Věra, Mgr. Ph.D.
-
Peřinová Markéta
|
Obsah předmětu
|
Témata seminářů 1. Základní seznámení s předmětem, způsoby výuky, orientace v literatuře a metodikách, ukázka centrální evidence archivních fondů a sbírek na stránkách MV ČR. 2. Seznámení s počítačovým programem PEvA, vztah k NAD, přístupy, zejména z pozice operátor. 3. PEvA - vyhledávání, badatelské využití. 4. Evidence fondů a sbírek - zápis evidenčního listu NAD, jednodušší příklady. 5. Evidence fondů a sbírek - zápis evidenčního listu NAD, složitější příklady, procvičování. 6. Evidence archivních pomůcek - typy AP, zápis evidenčního listu. 7. Evidence vnitřních změn - příklady a typy, zápis evidenčního listu. 8. Evidence vnějších změn - příklady a typy, zápis evidenčního listu. 9. Lokace - lokační seznamy, význam lokace v archivech, zápis lokačního záznamu. 10. Správce - činnosti spjaté s přístupem správce (např. úpravy databáze, "čištění" resjtříků.....) 11. Výstupy z programu - formáty internetové a tiskové. 12. Seznámení s dalšími programy používanými v českém archivnictví. 13. Samostatný zápis evidenčního listu NAD a archivní pomůcky, zápočet. Náplní seminářů bude práce s databází PEvA, v níž jsou evidovány veškeré fondy a archivní pomůcky institucí evidujících archiválie v rámci Národního archivního dědictví na území státu. Vedle teoretického základu bude důraz kladen na praktickou stránku práce s programem. Výuka bude probíhat v počítačové učebně katedry historie, kdy každý student bude mít možnost samostatné práce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Pracovní činnosti (dílny)
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 23 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 26 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Teoretický úvod společně se semináři by posluchačům měly dát představu o tom, jak probíhá evidence archiválií, archivních pomůcek a pohybu dokumentů v archivech a kulturních institucí, které vlastní, zpracovávají a popisují archiválie. Na základě získaných informací a dovedností by studenti měli být schopni samostatné práce v rámci programu PEvA, který je základním programem českého archivnictví. Měli by se orientovat také v základních metodikách a příslušné archivní terminologii. Cílem seminářů je naučit posluchače pracovat s programem PEvA a jednotlivými jeho částmi, dále také ukázat možnosti tohoto programu pro práci historika a badatele.
Posluchač získá přehled o počítačové evidenci archiválií v České republice, a to teoreticky, ale zejména praktickou prací s příslušným programem PEvA. Na základě získaných dovedností v rámci předmětu budou absolventi schopni pracovat s programem PEvA na úrovni operátora v praxi. Vedle kvalifikace pro práci v archivech získají přehled o badatelském využití uvedeného programu, které studentům může pomoci při jejich historické činnosti.
|
Předpoklady
|
Předmět neklade žádné předběžné požadavky na studenta, výhodou je absolvování předmětu archivnictví.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)
aktivní účast ve výuce alespoň 80 % samostatný zápis evidenčního listu NAD dle zadání
|
Doporučená literatura
|
-
Archivní fondy a sbírky.
-
Archivnictví a spisová služba (skripta)..
-
Metodický návod k programu PEvA.
-
BARTOŠ, Josef, CHOBOT, Karel. (1995). Úvod do archivnictví pro historiky. Olomouc.
-
ČECHOVÁ, Gabriela a kol. (1965). Archivní příručka. Praha.
-
WANNER, Michal a kol. (2015). Základní pravidla pro zpracování archiválií. Praha.
|