Název předmětu | K smrti se rodíme 2. Raněnovověká společnost v pohřebních kázáních |
---|---|
Kód předmětu | KHI/YKSR2 |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 5 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Klíčová témata: pohřební kázání jako pramen pro výzkum genderových otázek, dějin těla, nemoci, stáří a smrti, dějin cestování, pro výzkum dějin zbožnosti, konfesionalizace, konverze, exilu, dějin reprezentace a moci. Jednotlivá témata vycházejí z analýzy českých pohřebních kázání raného novověku, zejm.: Kázání nad pražským arcibiskupem Vojtěchem Arnoštem z Harrachu od Václava Caelestina z Blumenberku (1667) Kázání Antonína Josefa Dresera na olomouckým biskupem, kardinálem Scharttenbachem (1738). Georg Scherer a jeho kázání nad Karlem z Mansfeldu. Dvorský kontroverzní kazatel přelomu 16. a 17. století a jeho pohřební kázání. Kázání Jana Mageta nad Cecílií Claudií z Liechtensteinu-Castelkorna (1667). Kázání Jana Rosacia Hořovského nad Polyxenou ze Šternberka, rozenou z Valdštejna (1620/1621). Dreserovo kázání nad Maxmiliánou Marií z Rottalu, rozenou z Lichtenštejna (1741). Kázání Josefa Antonína Hauffa nad Wolfgangem, hrabětem Sereny (1744). Kázání Hynka Mladoty ze Solopysk nad Kateřinou Annou z Říčan (1674).
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Výstupy z učení |
Kurz volně navazuje na předmět K smrti se rodíme (XKSR). Jeho cílem je ukázat široké výpovědní možnosti pohřebních kázání k různým tématům spojeným s politickými, kulturními a sociálními dějinami raného novověku (pohřební kázání jako pramen pro výzkum genderových otázek, dějin těla, nemoci, stáří a smrti, dějin cestování, pro výzkum dějin zbožnosti apod.). Jedná se o témata, jež jsou pro současné raněnovověké výzkumy důležitá, prodělala v posledních letech zajímavý metodologický vývoj apod. - smyslem je seznámit se s těmito směry výzkumu (jejich historiografií a metodologií) a ukázat, jak k jejich výzkumu může přispět výpověď funerální homiletiky. Speciální pozornost je věnována témto tématům: - konfesionalizace - konverze - exil (exulantský mýtus) - dějiny žen a gender history, reprezentace homogenní maskulinity - dějiny dětí - dějiny smrti - reprezentace různých společenských vrstev a profesních skupin
1. Student se seznámí s několika v současné době klíčovými tématy raněnovověkých výzkumů, jejich historiografií a metodologií: gender, konfesionalizace, dějiny zbožnosti, dějiny těla atd. 2. Student přečte a dokáže interpretovat raněnovověký narativní text spojený s funerální kulturou. |
Předpoklady |
V kurzu se pracuje s edicemi raněnovověkých textů a skeny originálů raněnovověkých textů, a to zejména jazykově českých. Účast v semináři nevyžaduje předchozí absolvování kurzu K smrti se rodíme (XKSR).
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
- Pravidelná příprava na seminář - četba textu pohřebního kázání dle sylabu. - aktivní účast - účast v diskusi, sdílení poznámek a postřehů z četby, práce ve dvojicích a skupinách - zakončení - seminární práce |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy maior (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy minor (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |