Předmět: Knihy a knihovny minulých století - kapitoly z kodikologie a nauky o tištěné knize pro historiky

« Zpět
Název předmětu Knihy a knihovny minulých století - kapitoly z kodikologie a nauky o tištěné knize pro historiky
Kód předmětu KHI/YKKMS
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Oppeltová Jana, Mgr. Ph.D.
  • Peřinová Markéta
Obsah předmětu
Obsah semináře (poslední bod vždy obsahuje nácvik praktických dovedností posluchače) 1. Kniha - její vývoj. Rukopis, prvotisk, starý tisk a bibliofilie. Vnější znaky knihy a její obsah. Údaje o odpovědnosti - autor, editor, překladatel, písař, tiskař, vydavatel, iluminátor ilustrátor, tvůrce grafiky, knihvazač - a vlastník. Určení různých odpovědností u starého tisku a bibliofilie. 2. Dělení knih podle obsahu, titul knihy, incipit, explicit, kolofón a tiráž. Bible, biblické překlady, poznámky a slovníky, problematika deuterokanonických knih a apokryfů. Překlady Bible do češtiny. Hledání pojmů v biblickém slovníku a určování citátu v konkordanci. 3. Liturgické knihy - misál, breviář, knihy ordinales. Codex iuris civilis a Codex iuris canonici. Identifikace zlomků liturgických knih. 4. Notace - neumová, chorální mensurální. Různé typy písma psaného i tištěného. Určování tiskových písem u starých tisků. 5. Výzdoba knihy - ilustrace, iluminace, úvod ke grafickým technikám, jejich základní rozdělení. Identifikace grafických technik na předložených ukázkách. 6. Vazba knihy - části vazby, technika. Různé typy vazeb dle stáří (zvláštnosti gotické vazby), rozdělení vazeb dle pokryvu. Popis vazby. 7. Vlastnické a čtenářské poznámky. Supralibros a exlibris. Popis bibliofilie. 8. Zásady pro katalogizaci starého tisku. Popis starého tisku. 9. Zásady pro katalogizaci prvotisku. Interpretace popisu prvotisků. 10. a 11. Zásady pro popis rukopisů. Interpretace popisu rukopisu. 12. Osudy církevních knihoven v českých zemích. Soupisy rukopisů a prvotisků těchto knihoven. 13. První veřejné knihovny v českých zemích. Osudy soukromých a rodových knihoven v českých zemích. Soupisy rukopisů a prvotisků těchto knihoven, orientace v elektronických katalozích.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
  • Domácí příprava na výuku - 6 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 43 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je studentům historie vysvětlit pravidla pro popis rukopisů a prvotisků a naučit je těmto popisům rozumět a využívat je při práci. Druhým cílem předmětu je, aby se posluchači naučili sami katalogizovat staré tisky a bibliofilie. Pro tyto cíle je důležité, aby si posluchači v rámci teoretických úvodů osvojili jak odbornou terminologii, tak metodiku postupu a zároveň se naučili všímat si znaků, klíčových pro popis konkrétního svazku. Při práci s katalogy, soupisy i popisy konkrétních svazků je cílem naučit absolventy semináře zorientovat se v těchto pracích a nalezené údaje správně interpretovat. V neposlední řadě je záměrem semináře poučit posluchače v problematice Bible a liturgických knih, vazeb a grafických technik a také dějinách historických fondů českých a moravských knihoven.
Absolvent bude rozumět pravidlům pro popis rukopisu a prvotisku, bude umět popsat starý tisk či bibliofilii. Kvůli tomu se bude muset orientovat v odborné terminologii a naučit se poznávat například psaná i tisková písma, různé typy grafických technik a formy knižní vazby.
Předpoklady
Posluchač by měl mít znalosti z přednášek předmětu Pomocné vědy historické 1 a Pomocné vědy historické 2.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemný test

docházka do semináře alespoň 90 % písemný zápočet (popis starého tisku, interpretace popisu rukopisu a test ze základních pojmů probíraných v semináři)
Doporučená literatura
  • Studijní pomůcky - NKP - Rukověť RDA.
  • BOHATCOVÁ, Mirjam a kol. (1990). Česká kniha v proměnách století. Praha.
  • CEJPEK, Jiří a kol. (2002). Dějiny knihoven a knihovnictví. Praha.
  • HAMANOVÁ, Pavlína. (1959). Z dějin knižní vazby od nejstarších dob až do konce 19. století. Praha.
  • HLAVÁČEK, Ivan. (1994). Úvod do latinské kodikologie. Praha.
  • KNEIDL, Pravoslav. (2003). Bibliofilie v Československu 1918-1939. Praha.
  • KREJČA, Aleš. (1995). Grafické techniky. Praha.
  • PRAŽÁK, Jiří, HOFFMANN, František, KEJŘ, Jiří, ZACHOVÁ, Irena. Zásady popisu rukopisů. , Sborník Národního muzea, C XXVIII, 1983, s. 49-95.
  • STOKLASOVÁ, Bohdana. (1997). ISBD(A). Mezinárodní standardní popis pro staré tisky a prvotisky. Praha.
  • TOBOLKA, Zdeněk Václav. (1949). Kniha. Její vznik, vývoj a rozbor. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy maior (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy minor (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní