Název předmětu | Knihy a knihovny minulých století - kapitoly z kodikologie a nauky o tištěné knize pro historiky |
---|---|
Kód předmětu | KHI/YKKMS |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Obsah semináře (poslední bod vždy obsahuje nácvik praktických dovedností posluchače) 1. Kniha - její vývoj. Rukopis, prvotisk, starý tisk a bibliofilie. Vnější znaky knihy a její obsah. Údaje o odpovědnosti - autor, editor, překladatel, písař, tiskař, vydavatel, iluminátor ilustrátor, tvůrce grafiky, knihvazač - a vlastník. Určení různých odpovědností u starého tisku a bibliofilie. 2. Dělení knih podle obsahu, titul knihy, incipit, explicit, kolofón a tiráž. Bible, biblické překlady, poznámky a slovníky, problematika deuterokanonických knih a apokryfů. Překlady Bible do češtiny. Hledání pojmů v biblickém slovníku a určování citátu v konkordanci. 3. Liturgické knihy - misál, breviář, knihy ordinales. Codex iuris civilis a Codex iuris canonici. Identifikace zlomků liturgických knih. 4. Notace - neumová, chorální mensurální. Různé typy písma psaného i tištěného. Určování tiskových písem u starých tisků. 5. Výzdoba knihy - ilustrace, iluminace, úvod ke grafickým technikám, jejich základní rozdělení. Identifikace grafických technik na předložených ukázkách. 6. Vazba knihy - části vazby, technika. Různé typy vazeb dle stáří (zvláštnosti gotické vazby), rozdělení vazeb dle pokryvu. Popis vazby. 7. Vlastnické a čtenářské poznámky. Supralibros a exlibris. Popis bibliofilie. 8. Zásady pro katalogizaci starého tisku. Popis starého tisku. 9. Zásady pro katalogizaci prvotisku. Interpretace popisu prvotisků. 10. a 11. Zásady pro popis rukopisů. Interpretace popisu rukopisu. 12. Osudy církevních knihoven v českých zemích. Soupisy rukopisů a prvotisků těchto knihoven. 13. První veřejné knihovny v českých zemích. Osudy soukromých a rodových knihoven v českých zemích. Soupisy rukopisů a prvotisků těchto knihoven, orientace v elektronických katalozích.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
|
Výstupy z učení |
Cílem předmětu je studentům historie vysvětlit pravidla pro popis rukopisů a prvotisků a naučit je těmto popisům rozumět a využívat je při práci. Druhým cílem předmětu je, aby se posluchači naučili sami katalogizovat staré tisky a bibliofilie. Pro tyto cíle je důležité, aby si posluchači v rámci teoretických úvodů osvojili jak odbornou terminologii, tak metodiku postupu a zároveň se naučili všímat si znaků, klíčových pro popis konkrétního svazku. Při práci s katalogy, soupisy i popisy konkrétních svazků je cílem naučit absolventy semináře zorientovat se v těchto pracích a nalezené údaje správně interpretovat. V neposlední řadě je záměrem semináře poučit posluchače v problematice Bible a liturgických knih, vazeb a grafických technik a také dějinách historických fondů českých a moravských knihoven.
Absolvent bude rozumět pravidlům pro popis rukopisu a prvotisku, bude umět popsat starý tisk či bibliofilii. Kvůli tomu se bude muset orientovat v odborné terminologii a naučit se poznávat například psaná i tisková písma, různé typy grafických technik a formy knižní vazby. |
Předpoklady |
Posluchač by měl mít znalosti z přednášek předmětu Pomocné vědy historické 1 a Pomocné vědy historické 2.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Písemný test
docházka do semináře alespoň 90 % písemný zápočet (popis starého tisku, interpretace popisu rukopisu a test ze základních pojmů probíraných v semináři) |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy maior (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy minor (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |