Název předmětu | Seminář k dějinám středověku I |
---|---|
Kód předmětu | KHI/YDSI |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Dějepisné učebnice v proměnách času Kurz je zaměřen na učebnice dějepisu v českých zemích od Rakousko-Uherska po současnost. V první části semestru bude věnována pozornost proměně školských systémů za sledované období a dále pak problematice učebnic dějepisu a jejich vztahu ke kolektivnímu vědomí a historické paměti. Druhá část bude zaměřena na využití metod korpusové lingvistiky ve výzkumu učebnic. - proměny školského systému v českých zemích (od Rakousko-Uherska po současnost) - učebnice dějepisu, historická paměť, kolektivní vědomí, národní stereotypy - využití korpusové lingvistiky ve výzkumu učebnic¨ - vlastní analýza učebnic ve SketchEnginu Literatura KOVAŘÍČEK, Václav KOVAŘÍČKOVÁ, Iva: Vývoj školských soustav v českých zemích. Olomouc 1989. BENEŠ, Zdeněk - GRACOVÁ, Blažena a kol.: Sondy a analýzy. Učebnice dějepisu - teorie a multikulturní aspekty edukačního média (dále jen Sondy a analýzy). Praha 2008. FERRO, Marc: Jak se vyprávějí dějiny dětem po celém světě. Praha 2019. HÉDLOVÁ, Luba a ŠUSTROVÁ, Radka (eds.): Česká paměť. Národ, dějiny a místa paměti. Praha 2014. JENSET, Gard B. a Barbara MCGILLIVRAY: Quantitative Historical Linguistics: A Corpus Framework. New York 2017. JIREČEK, M.: Vývoj vyučovacího předmětu dějepis v letech 1918-2013. Disertační práce. Masarykova univerzita. Pedagogická fakulta. Brno 2014. ŠUBRT, Jiří (ed.): Historické vědomí jako předmět badatelského zájmu. Teorie a výzkum. Kolín 2010. ŠUSTOVÁ, Magdaléna: Stalo se v zemi české. Jak se vyučoval dějepis. Praha 2009.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení |
Kurz je zaměřen na učebnice dějepisu v českých zemích od Rakousko-Uherska po současnost.
Absolvent kurzu je schopen orientovat se v základních trendech sociálních, ekonomických a politických dějin, včetně soudobých pramenů a moderní historiografie. |
Předpoklady |
Student by měl mít základní přehled o dějinách středověku, zejména českých.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta
účast na semináři (max 3 absence) odevzdání seminárního projektu |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Archivnictví (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy minor (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy maior (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |