Předmět: Archivnictví 2

« Zpět
Název předmětu Archivnictví 2
Kód předmětu KHI/YAR2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Štěpán Jan, PhDr. Ph.D.
  • Chobot Karel, PhDr.
  • Peřinová Markéta
Obsah předmětu
Témata přednášek 1. Historický vývoj ukládání písemností od nejstarších dob v zahraničí. 2. Studium archivnictví v ČR a v zahraničí. 3. Archivnictví na Slovensku - historie, legislativa, struktura. 4. Archivnictví v Polsku - historie, legislativa, struktura. 5. Archivnictví v Německu - historie, legislativa, struktura. 6. Archivnictví v Rakousku - historie, legislativa, struktura. 7. Archivnictví v Maďarsku - historie, legislativa, struktura. 8. Archivnictví ve Francii - historie, legislativa, struktura. 9. Archivnictví ve Velké Británii - historie, legislativa, struktura. 10. Archivnictví v Rusku - historie, legislativa, struktura. 11. Archivnictví v ostatních zemích - historie, legislativa, struktura. 12. Mezinárodní archivnictví, společné projekty. 13. Budoucnost archivnictví. Náplní seminářů bude zpracování témat na základě zadané literatury a pramenů vztahující se k archivním institucím, archivním fondům, konkrétním aspektům archivní práce. Součástí semináře bude referát z daných témat a rozprava k němu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Domácí příprava na výuku - 27 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 7 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je 1) seznámit se se základními pojmy archivnictví, sledování historického vývoje nejdůležitějších kanceláří důležitých státních i nestátních původců a jejich péče o přijaté i vyhotovené dokumenty, jejich archivace. 2) Následně se v rámci předmětu posluchači dozvědí o vývoji jednotlivých domácích archivních institucí od skromných počátků do dnešní doby. Pozornost bude věnována výchově archivních odborníků od 18. století do současnosti, a to jak v univerzitním, tak i mimouniverzitním prostředí, doma i v zahraničí. 3) Součástí je zmínění základních norem, které strukturu archivní sítě u nás budují a rozvíjí.
Student si rozšíří znalosti získané v prvním semestru o historii a současnost zahraničního archivnictví. V rámci seminářů získá přehled o podobách zahraničních archivních systémů, mezinárodní archivní spolupráci a stážích a celkově tak zvládne přehledně světovou i českou archivní problematiku.
Předpoklady
Předmět neklade žádné předběžné požadavky na studenta, předpokládá se ale aktivní zájem o současné dění v archivnictví.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce

docházka do semináře alespoň 90 % seminární práce zápočet, ústní zkouška
Doporučená literatura
  • Periodika.
  • BARTOŠ, Josef, CHOBOT, Karel. (1995). Úvod do archivnictví pro historiky. Olomouc.
  • INDRA, Bořivoj. O novém francouzském archivním zákonu. , Archivní časopis 59, 2009, s. 337-351.
  • KONRATH, Berthold. Digitální archivace, elektronické spisy a správa životního cyklu dokumentů v Rakouském státním archivu. , Archivní časopis 59, 2009, s. 241-252.
  • KONSTANKIEWICZ, Marek. Polský zákon o národním archivním fondu a archivech ze 14. července 1983 a jeho proměny v letech 1989?2015. , Archivní časopis 66, 2016, s. 253-261.
  • LÓPEZ GOMÉZ, Pedro. Archivy a archivnictví ve Španělsku. Od tradiční praxe k vědecké teorii. , Archivní časopis 65, 2015, s. 5-32.
  • PÁTKOVÁ, Hana. Archivy a národy v Evropě 19. století. , Archivní časopis 52, 2002, s. 25-26.
  • SIMKOVIČOVÁ, Jana. Mezinárodní vztahy československého a českého archivnictví po roce 1918 do současnosti. , Sborník archivních prací 59, 2009, s. 315-440.
  • WANNER, Michal. Evropské iniciativy v oblasti dlouhodobého uchovávání dokumentů v digitální podobě. , Archivní časopis 54, 2004, s. 81-94.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Archivnictví minor (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Archivnictví maior (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Archivnictví (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy maior (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy minor (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní