Předmět: Trendy v historiografii prehistorie + protohistorie

« Zpět
Název předmětu Trendy v historiografii prehistorie + protohistorie
Kód předmětu KHI/XTHP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kalábková Pavlína, Mgr. Ph.D.
  • Koucká Ivana, PhDr. Ph.D.
  • Peška Jaroslav, doc. PhDr. PhD.
  • Nováček Karel, doc. Mgr. Ph.D.
  • Peřinová Markéta
Obsah předmětu
1. Úvod do studia. (Droberjar) 2. Paradigma romantické - charakteristika, případové studie. (Kalábková) 3. Paradigma evolucionistické - charakteristika, případové studie. (Kalábková) 4. Paradigma kulturně historické - charakteristika, případové studie (Droberjar) 5. Typologie, sídelní archeologie, historický partikularismus (Droberjar) 6. Funkcionalismus, difuzionismus a marxismus v evropské archeologii (Droberjar) 7. Paradigma procesuální (Nová archeologie) - úvod, hlavní znaky a jejich projevy ve světové archeologii. (Kalábková) 8. Projevy Nové archeologie v československé archeologii, případové studie. (Kalábková) 9. Paradigma postprocesuální - charakteristika, případové studie. (Kalábáková) 10. Teorie transformací (Kalábková) 11. Etika archeologie - gender, menšiny, repatriace, právo na minulost, archeologie v době ozbrojených konfliktů (Peška) 12. Mezinárodní organizace v archeologii - EAA, WAC, UISPP, SAA, ICOMOS (Peška)

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Semestrální práce - 12 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 24 hodin za semestr
Výstupy z učení
Kurz poskytuje studentům základní orientaci v metodologii a teoretických východiscích evropské a světové archeologie. Přehled vývoje archeologických paradigmat dovede studenty k pochopení vývoje k současným teoretickým směrům v archeologii. Zaměřuje se na definici a hodnocení jednotlivých směrů v romantickém, evolucionistickém a v kulturně historickém paradigmatu, zrod ?Nové archeologie? a procesualismu či definici a náplň postprocesualismu. Kurz poskytuje základní přehled současné evropské a světové archeologie ve smyslu tradice a současnosti teoretických konceptů a paradigmat, otázek řešených v prostředí různých archeologických tradic, ale i vztahu archeologie a veřejnosti. Kurz představuje archeologii jako komplexní vědní obor v komplexním multikulturním světě současnosti. Zohledněna budou úskalí současné spolupráce a komunikace v archeologii, jako je nacionalismus, náboženský fundamentalismus apod. Studenti se také seznámí se strukturou vědecké a profesní komunikace v evropské (EAA), americké (SAA) i světové archeologii (WAC, UISPP), rovněž jako s dokumenty formující právní a etické apsekty práce s archeologickými památkami (Konvence z La Vallety, Haggská konvence). Zvláštní pozornost bude věnována i některým otázkám etiky a politické odpovědnosti: jako jsou právo na vlastní minulost, repatriace, archeologie gendru a menšin.
Detailnější znalost problematiky.
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu Dějiny pravěku a orientace v archeologických paradigmatech.

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta

Aktivní účast na výuce a plnění průběžných úkolů (vypracování odborných esejí).
Doporučená literatura
  • Malina, J. - Vašíček, Z. (2006). Archeologie, historie, minulost.. Praha.
  • Malina, J. (1981). Archeologie včera a dnes. Aneb mají archeologové více šedé hmoty za nehty než za ušima? 1.a 2. díl.. České Budějovice.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historie (2012) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní