Vyučující
|
-
Kalábková Pavlína, Mgr. Ph.D.
-
Koucká Ivana, PhDr. Ph.D.
-
Peška Jaroslav, doc. PhDr. PhD.
-
Nováček Karel, doc. Mgr. Ph.D.
-
Peřinová Markéta
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do studia. (Droberjar) 2. Paradigma romantické - charakteristika, případové studie. (Kalábková) 3. Paradigma evolucionistické - charakteristika, případové studie. (Kalábková) 4. Paradigma kulturně historické - charakteristika, případové studie (Droberjar) 5. Typologie, sídelní archeologie, historický partikularismus (Droberjar) 6. Funkcionalismus, difuzionismus a marxismus v evropské archeologii (Droberjar) 7. Paradigma procesuální (Nová archeologie) - úvod, hlavní znaky a jejich projevy ve světové archeologii. (Kalábková) 8. Projevy Nové archeologie v československé archeologii, případové studie. (Kalábková) 9. Paradigma postprocesuální - charakteristika, případové studie. (Kalábáková) 10. Teorie transformací (Kalábková) 11. Etika archeologie - gender, menšiny, repatriace, právo na minulost, archeologie v době ozbrojených konfliktů (Peška) 12. Mezinárodní organizace v archeologii - EAA, WAC, UISPP, SAA, ICOMOS (Peška)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Kurz poskytuje studentům základní orientaci v metodologii a teoretických východiscích evropské a světové archeologie. Přehled vývoje archeologických paradigmat dovede studenty k pochopení vývoje k současným teoretickým směrům v archeologii. Zaměřuje se na definici a hodnocení jednotlivých směrů v romantickém, evolucionistickém a v kulturně historickém paradigmatu, zrod ?Nové archeologie? a procesualismu či definici a náplň postprocesualismu. Kurz poskytuje základní přehled současné evropské a světové archeologie ve smyslu tradice a současnosti teoretických konceptů a paradigmat, otázek řešených v prostředí různých archeologických tradic, ale i vztahu archeologie a veřejnosti. Kurz představuje archeologii jako komplexní vědní obor v komplexním multikulturním světě současnosti. Zohledněna budou úskalí současné spolupráce a komunikace v archeologii, jako je nacionalismus, náboženský fundamentalismus apod. Studenti se také seznámí se strukturou vědecké a profesní komunikace v evropské (EAA), americké (SAA) i světové archeologii (WAC, UISPP), rovněž jako s dokumenty formující právní a etické apsekty práce s archeologickými památkami (Konvence z La Vallety, Haggská konvence). Zvláštní pozornost bude věnována i některým otázkám etiky a politické odpovědnosti: jako jsou právo na vlastní minulost, repatriace, archeologie gendru a menšin.
Detailnější znalost problematiky.
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování předmětu Dějiny pravěku a orientace v archeologických paradigmatech.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta
Aktivní účast na výuce a plnění průběžných úkolů (vypracování odborných esejí).
|
Doporučená literatura
|
-
Malina, J. - Vašíček, Z. (2006). Archeologie, historie, minulost.. Praha.
-
Malina, J. (1981). Archeologie včera a dnes. Aneb mají archeologové více šedé hmoty za nehty než za ušima? 1.a 2. díl.. České Budějovice.
|