Předmět: Středověk očima 19. a 20. století

« Zpět
Název předmětu Středověk očima 19. a 20. století
Kód předmětu KHI/XSO
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Stejskal Jan, doc. Mgr. M.A., Ph.D.
  • Peřinová Markéta
Obsah předmětu
, romantický idealismus v. racionalismus, nacionalismus konce 19. stol. a vznik medievalistiky. Heidelberská škola: Percy E. Schramm, Ernst H. Kantorowicz Francouzská škola a její předchůdci: H. Pirenne, L. Halphen, É. Durkheim, M. Bloch, L. Febvre, F. Braudel, J. Le Goff, E. Le Roy Ladurie, G. Duby, B. Geremek, A. Gurevič a další. Formalismus: E. Panofsky, E. R. Curtius. Program "kulturní nostalgie": J. R. R. Tolkien a další. Americká škola: Ch. H. Haskins a další. Mimo proudy: E. Gilson, J. Huizinga. Postmoderna: U. Eco . Historie (medievalistika) pro 21. století - umění nebo věda?

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Smyslem daného cyklu je představit velké osobnosti světové medievalitiky od romantismu až po tzv. postmodernu. Spolu s mnohdy pohnutými osudy významných medievalistů budou předmětem našeho zájmu především hlavní myšlenkové směry, jimiž se tato disciplína ubírala. Předmět se bude opírat o četbu z děl vybraných historiků, dokumentujících nejvýznamnější změny ve vnímání středověku v 19. a 20. století.
Studenti si odnesou znalosti o nejvýznamnějších trendech medievistiky od konce 19. století do současnosti.
Předpoklady
Absolvování předmětu Dějiny středověku.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta

Zápočet (případně kolokvium) bude udělen na základě úspěšného absolvování testu. V něm budou prověřeny nejen znalosti načerpané během přednášek, ale i samostatná četba (viz. seznam literatury).
Doporučená literatura
  • Iggers, G. (2002). Dějepisectví ve 20. století. Od vědecké objektivity k postmoderní výzvě. Praha.
  • Jenkins, K. (1997). The postmodern history reader. London.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy maior (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy minor (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historie (2012) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -