Vyučující
|
-
Kalábková Pavlína, Mgr. Ph.D.
-
Koucká Ivana, PhDr. Ph.D.
-
Nováček Karel, doc. Mgr. Ph.D.
-
Peřinová Markéta
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod (Droberjar) 2. Prameny doby kamenné (modelová sídlištní lokalita) Kalábková 3. Prameny doby kamenné (modelová sepulkrální lokalita) Kalábková 4. Prameny doby kamenné (modelová exploatační lokalita) Kalábková 5. Prameny doby bronzové až halštatské (modelová sídlištní lokalita) Peška 6. Prameny doby bronzové až halštatské (modelová sepulkrální lokalita) Peška 7. Prameny doby bronzové až halštatské (modelová sakrální lokalita) Peška 8. Prameny z období protohistorie (modelová sídlištní lokalita) Droberjar 9. Prameny z období protohistorie (modelová sepulkrální lokalita) Droberjar 10. Prameny z období protohistorie (modelová komunikační památka) Droberjar 11. Úvod do studia antických a raně středověkých písemných pramenů Koucká 12. Interpretace písemných pramenů pro dobu laténskou a římskou v barbariku Koucká 13. Interpretace písemných pramenů pro dobu stěhování národů Droberjar
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Tento kurz se bude věnovat problematice prehistorických a protohistorických pramenů (zejména nemovitým) a jejich interpretaci v rámci pravěkého až časně dějinného vývoje Evropy. Kurz bude rozdělen do čtyř hlavních částí: doba kamenná, doba bronzová a halštatská, protohistorie a antické až raně středověké písemné prameny. Pro práci s prameny budou využity klíčové lokality ze tří hlavních period (doba kamenná, doba bronzová a halštatská, protohistorie). Pro každý tento dějinný úsek bude vybrána modelová lokalita, a to sídlištní, sepulkrální a jiná (sakrální, komunikační, exploatační apod. - podle problematik řešených v jednotlivých dobách). Na příkladech vybraných (modelových) lokalit (např. pro dobu římskou Mušov) budou archeologické a historické prameny interpretovány z různých aspektů. Zvláštní pozornost přednášející věnují různým formám objektů, jejich identifikaci a klasifikaci. Čtvrtá část bude pojednávat o významu a interpretaci historických (písemných) pramenů pro protohistorické osídlení střední Evropy za hranicemi antického světa. Cílem tohoto kurzu je seznámit studenty s různými druhy pramenů a jejich interpretací a vytvořit u nich schopnosti analýzy a kritiky pramenů v kontextu archeologického, historického a environmentálního bádání.
Detailní orientace v problematice.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v archeologických kulturách Evropy, absolvování předmětu Dějiny pravěku.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Aktivní účast na výuce.
|
Doporučená literatura
|
-
Bartoňková, D. ? Radová, I. (2010). Antické písemné prameny k dějinám střední Evrop. Praha.
-
Podborský, V. ed. (1993). Pravěké dějiny Moravy. Vlastivěda moravská 1..
-
více autorů. (2007). Archeologie pravěkých Čech 1-7.
|