Předmět: K smrti se rodíme 2. Raněnovověká společnost v pohřebních kázáních

« Zpět
Název předmětu K smrti se rodíme 2. Raněnovověká společnost v pohřebních kázáních
Kód předmětu KHI/XKSR2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Prchal Pavlíčková Radmila, doc. Mgr. Ph.D.
  • Peřinová Markéta
Obsah předmětu
Klíčová témata: pohřební kázání jako pramen pro výzkum genderových otázek, dějin těla, nemoci, stáří a smrti, dějin cestování, pro výzkum dějin zbožnosti, konfesionalizace, konverze, exilu, dějin reprezentace a moci. Jednotlivá témata vycházejí z analýzy českých pohřebních kázání raného novověku, zejm.: Kázání nad pražským arcibiskupem Vojtěchem Arnoštem z Harrachu od Václava Caelestina z Blumenberku (1667) Kázání Antonína Josefa Dresera na olomouckým biskupem, kardinálem Scharttenbachem (1738). Georg Scherer a jeho kázání nad Karlem z Mansfeldu. Dvorský kontroverzní kazatel přelomu 16. a 17. století a jeho pohřební kázání. Kázání Jana Mageta nad Cecílií Claudií z Liechtensteinu-Castelkorna (1667). Kázání Jana Rosacia Hořovského nad Polyxenou ze Šternberka, rozenou z Valdštejna (1620/1621). Dreserovo kázání nad Maxmiliánou Marií z Rottalu, rozenou z Lichtenštejna (1741). Kázání Josefa Antonína Hauffa nad Wolfgangem, hrabětem Sereny (1744). Kázání Hynka Mladoty ze Solopysk nad Kateřinou Annou z Říčan (1674).

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Kurz volně navazuje na předmět K smrti se rodíme (XKSR). Jeho cílem je ukázat široké výpovědní možnosti pohřebních kázání k různým tématům spojeným s politickými, kulturními a sociálními dějinami raného novověku (pohřební kázání jako pramen pro výzkum genderových otázek, dějin těla, nemoci, stáří a smrti, dějin cestování, pro výzkum dějin zbožnosti apod.). Jedná se o témata, jež jsou pro současné raněnovověké výzkumy důležitá, prodělala v posledních letech zajímavý metodologický vývoj apod. - smyslem je seznámit se s těmito směry výzkumu (jejich historiografií a metodologií) a ukázat, jak k jejich výzkumu může přispět výpověď funerální homiletiky. Speciální pozornost je věnována témto tématům: - konfesionalizace - konverze - exil (exulantský mýtus) - dějiny žen a gender history, reprezentace homogenní maskulinity - dějiny dětí - dějiny smrti - reprezentace různých společenských vrstev a profesních skupin
1. Student se seznámí s několika v současné době klíčovými tématy raněnovověkých výzkumů, jejich historiografií a metodologií: gender, konfesionalizace, dějiny zbožnosti, dějiny těla atd. 2. Student přečte a dokáže interpretovat raněnovověký narativní text spojený s funerální kulturou.
Předpoklady
V kurzu se pracuje s edicemi raněnovověkých textů a skeny originálů raněnovověkých textů, a to zejména jazykově českých. Účast v semináři nevyžaduje předchozí absolvování kurzu K smrti se rodíme (XKSR).

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

- Pravidelná příprava na seminář - četba textu pohřebního kázání dle sylabu. - aktivní účast - účast v diskusi, sdílení poznámek a postřehů z četby, práce ve dvojicích a skupinách - zakončení - seminární práce
Doporučená literatura
  • Miloš Sládek. (2000). Vítr jest život člověka aneb život a smrt v české barokní próze. Jinočany.
  • Philippe ARI?S. (2000). Dějiny smrti I.-II.. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy maior (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historie (2012) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy minor (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -