Vyučující
|
-
Oppeltová Jana, Mgr. Ph.D.
-
Peřinová Markéta
|
Obsah předmětu
|
Obsah přednášek: Součástí výkladu v prvních hodinách bude vyjasnění předmětu kodikologie, seznámení s odbornou literaturou a také historií zájmu a bádání o rukopisech. Poté budou studentům ve zkratce naznačeny dějiny rukopisné knihy jako určitého kulturního fenoménu a v popředí tohoto zájmu budou stát nejen proměny vzhledu a obsahu rukopisu, ale také proměny jeho funkce. V průběhu dalších přednášek by si student měl osvojit patřičné termíny při popisu vnější stránky rukopisů, neměla by mu zůstat cizí problematika vazby knih, její technika a přibližná datace, problematika psací látky, řádkování, oprav, typů písma, iluminace či notace. Při popisu obsahu středověkých rukopisů bude pozornost věnována typům liturgických rukopisů, kodifikaci občanského a kanonického práva a nejpoužívanějším edicím (MGH, FRA, FRB, Patrologia graeca et latina...). Kromě edic posluchač bude též podrobně informován o průvodci po rukopisných fondech, o soupisech a katalozích rukopisů. Součástí přednášky bude nejen výklad zásad popisu rukopisné knihy, ale také seznámení se s dějinami skriptorií, tiskáren a knihoven či zásadami textové kritiky a ediční praxe na poli literárních rukopisů. Obsah seminářů: V semináři by se studenti měli naučit dokonale rozumět zásadám pro popis rukopisů, které by ostatně měli umět samostatně uplatnit v praxi při popisu konkrétního manuskriptu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
|
Výstupy z učení
|
Cílem přednášek je dát posluchači základní přehled o kodikologii a její historii, odborné literatuře, metodách a základní terminologii. Posluchač by měl získat i celou škálu souvisejících informací, týkajících se vzniku rukopisné knihy, její vnější podoby i obsahu. Cílem semináře je naučit posluchače porozumět, správně interpretovat a také vytvořit popis konkrétního literárního rukopisu
Posluchač umí používat odbornou terminologii, zná pravidla popisu literárních rukopisů a umí vytvořit jejich katalogizační záznam. Má širší znalosti o procesu vzniku, vnějších a vnitřních znacích rukopisu a je informován o podobě a historii středověkých knihoven.
|
Předpoklady
|
Nejsou zvláštní předpoklady.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
Aktivní účast na seminářích. Pro získání zápočtu bude třeba vytvořit katalogizační záznam konkrétního rukopisu, ústní zkouška bude probíhat dle dopředu zadaných otázek.
|
Doporučená literatura
|
-
Cejpek, J., Činčera, J., Hlaváček, I., & Kneidl, P. (2002). Dějiny knihoven a knihovnictví. V Praze: Univerzita Karlova nakladatelství Karolinum.
-
Hlaváček, I., & Klener, P. (2005). Knihy a knihovny v českém středověku: (studie k jejich dějinám do husitství). V Praze: Nakladatelství Karolinum.
-
Hlaváček, I., Krása, J., Nuska, B., Kneidl, P., Bohatcová, M., Sýkora, B., & Paul, P. (1990). Česká kniha v proměnách staletí. Praha: Panorama.
-
Hlaváček, I. (1994). Úvod do latinské kodikologie. Praha: Univerzita Karlova.
-
Tobolka, Zdeněk. (1949). Kniha: její vznik, vývoj a rozbor. Praha.
|