Název předmětu | Seminář k dějinám 20. století D |
---|---|
Kód předmětu | KHI/XD20D |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Zahraniční politika Spojených států amerických - Od Jeffersona po Trumpa 1) Úvod 2) Washingtonovo dědictví a Monroeova doktrína 3) Manifest Destiny 4) Panamerikanismus 5) Politika velkého klacku a Theodore Roosevelt 6) Zapojení USA do světových válek a politika dobrého sousedství 7) Začátek studené války 8) Eisenhowerův nový pohled 9) Kennedyho pokusy o reformu zahraniční politiky v nukleárním věku 10) Pouze Nixon mohl jet do Číny 11) Ronald Reagan a impérium zla 12) Proměny po studené válce 13) Obama, Trump a budoucí perspektiva Výběrová bibliografie HERRING, George C., From Colony to Superpower. U.S. Foreign Relations since 1776. Oxford: OUP, 2008. KAGAN, Robert, Nebezpečný národ: zahraniční politika USA, Praha: Lidové noviny, 2008. KREJČÍ, Oskar, Zahraniční politika USA: ideje, doktríny, strategie, Praha: Professional Publishing, 2009. NÁLEVKA, Vladimír, Horké krize studené války, Praha: Vyšehrad, 2010. NÁLEVKA, Vladimír, Studená válka, Praha: Triton 2003. PERKINS, Bradford et al., The Cambridge History of American Foreign Relations, Vol. I to IV, Cambridge 1993. SCHULZINGER, Robert D. et al., A Companion to American Foreign Relations, Oxford 2003. SMITH, Peter H., Talons of the Eagle: Latin America, the United States, and the World, Oxford 2008. WALLERSTEIN, Immanuel Maurice, Úpadek americké moci: USA v chaotickém světě, Praha: Sociologické nakladatelství, 2005.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení |
Seminář Zahraniční politika Spojených států amerických - Od Jeffersona po Trumpa shrnuje vývoj a proměny americké zahraniční politiky. Začíná izolacionismem typickým pro 19. století, který nasměroval vztahy k americkým sousedům. Pokračuje k prvním snahám Theodora Roosevelta a Woodrow Wilsona o větší zapojení USA do světové politiky, které se naplno projevilo po druhé světové válce. V poslední části je pak hodnocena aktuální situace zahraniční politiky USA, a to i v době presidentství Donalda Trumpa a Joe Bidena. Dynamika kurzu je taková, že si ke každému z témat studenti nachystají referát, v hodině jej odprezentují a následně o něm budeme diskutovat.
Hlavním záměrem kurzu je představit studentům z historické perspektivy nejdůležitější okamžiky americké zahraniční politiky v průběhu uplynulých tří staletí. K absolvování kurzu není zapotřebí předchozích vědomostí, protože jedním ze záměrů je také rozšíření obecných, nebo na střední škole nabytých znalostí. V průběhu kurzu se nebudeme příliš soustředit na historická data a fakta, ale spíše na širší/globální a dějinné souvislosti. Součástí kurzu je také týmový projekt a jeho prezentace, kde si studenti vyzkouší výzkumnou činnost a její následnou interpretaci. Mezi metodologické nástroje, které by měli použít, patří: bibliografický výzkum, heuristika a hermeneutika, zhodnocení zdrojů, kritická reflexe a schopnost syntézy. Po završení kurzu by studenti měli být schopni pochopit a zhodnotit procesy vývoje a proměny americké zahraniční politiky. Tyto mezinárodní vztahy by neměli interpretovat pouze jako sérii historických událostí, nýbrž je také zasadit do celosvětového kontextu. Rovněž si procvičí týmovou práci a principy historického výzkumu, jehož nedílnou součástí je také kritické myšlené přesně v duchu hesla, které formuloval René Descartes: Cogito ergo sum. |
Předpoklady |
Žádné.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Rozhovor
K získání zápočtu je nutná docházka a aktivní účast na hodinách, alespoň 80 % kurzu. Povoleny jsou maximálně dvě neomluvené absence. Aktivita v hodinách se bude měřit počtem dotazů na prezentující kolegy, každý student by měl během celého kurzu vznést alespoň 5 dotazů. Prezentace a odevzdání referátu. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Archivnictví (2015) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy minor (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Archivnictví (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie (2015) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie (2015) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy maior (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |