| Název předmětu | Bílá hora očima soudobé a moderní historiografie |
|---|---|
| Kód předmětu | KHI/XBH |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 5 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinně-volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Pozornost je věnována reflexi českého stavovského povstání v dobové a moderní historiografii a umění, proměnám interpretace pobělohorských dějin, politickým aktualizacím, mýtům, které působí v historiografickém a laickém povědomí. Práce v semináři vychází z rozboru jednotlivých děl historické produkce 17. - 21. století, které budou zařazeny do kontextu života a tvorby autora a obecných souvislostí vývoje raněnovověkého a moderního dějepisectví, a z interpretace uměleckých děl inspirovaných bělohorskými událostmi. Klíčová témata: účastníci stavovského povstání z řad protestantů a katolíků a jejich interpretace soudobých událostí, exulantská literatura, katolická barokní historiografie, změna diskursu v počátcích národního obrození, palacký a Tomek, spor o smysl českých dějin, aktualizace bělohorského mýtu ve 20. století v souvislosti s politickými událostmi (vznik Československa, Mnichov, protektorát aj.), marxistická interpretace stavovského povstání a pobělohorských dějin, diskuse z 90. let o "době temna"
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Výstupy z učení |
|
Pozornost je věnována reflexi českého stavovského povstání v dobové a moderní historiografii a umění, proměnám interpretace pobělohorských dějin, aktualizacím a mýtům, které působí v historiografickém a laickém povědomí. Práce v semináři vychází z rozboru historických prací od 17. po 21. století, které jsou zařazeny do kontextu života a tvorby autora a obecných souvislostí vývoje raněnovověkého a moderního dějepisectví, a z rozboru uměleckých děl od 17. po 21. století (krásná literatura, výtvarné umění, hudba). Seminář bude v případě zájmu završen společnou návštěvou Bílé hory (poutní kostel, památník na bojišti, letohrádek Hvězda). Cíl seminářů: rozvoj kritického myšlení při rozboru pramenů, studiu literatury a v následné diskuzi, orientace ve starší a moderní historiografii.
Absolvent předmětu má přehled o různých dějinných pohledech na fenomén "Bílá hora". |
| Předpoklady |
|
Nejsou specifické požadavky.
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
požadavky k zápočtu: aktivní účast na seminářích, četba textů, diskuse, prezentace na zvolené téma požadavky ke kolokviu: studet/ka volí z několika variant zakončení: seminární práce na téma virtuální dějiny / účast na výzkumu učebnic dějepisu / referát na exkurzi (bude-li se konat) s aktivitou pro účastníky |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy maior (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy minor (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |