Předmět: Bílá hora očima soudobé a moderní historiografie

« Zpět
Název předmětu Bílá hora očima soudobé a moderní historiografie
Kód předmětu KHI/XBH
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Prchal Pavlíčková Radmila, doc. Mgr. Ph.D.
  • Peřinová Markéta
Obsah předmětu
Pozornost je věnována reflexi českého stavovského povstání v dobové a moderní historiografii a umění, proměnám interpretace pobělohorských dějin, politickým aktualizacím, mýtům, které působí v historiografickém a laickém povědomí. Práce v semináři vychází z rozboru jednotlivých děl historické produkce 17. - 21. století, které budou zařazeny do kontextu života a tvorby autora a obecných souvislostí vývoje raněnovověkého a moderního dějepisectví, a z interpretace uměleckých děl inspirovaných bělohorskými událostmi. Klíčová témata: účastníci stavovského povstání z řad protestantů a katolíků a jejich interpretace soudobých událostí, exulantská literatura, katolická barokní historiografie, změna diskursu v počátcích národního obrození, palacký a Tomek, spor o smysl českých dějin, aktualizace bělohorského mýtu ve 20. století v souvislosti s politickými událostmi (vznik Československa, Mnichov, protektorát aj.), marxistická interpretace stavovského povstání a pobělohorských dějin, diskuse z 90. let o "době temna"

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Pozornost je věnována reflexi českého stavovského povstání v dobové a moderní historiografii a umění, proměnám interpretace pobělohorských dějin, aktualizacím a mýtům, které působí v historiografickém a laickém povědomí. Práce v semináři vychází z rozboru historických prací od 17. po 21. století, které jsou zařazeny do kontextu života a tvorby autora a obecných souvislostí vývoje raněnovověkého a moderního dějepisectví, a z rozboru uměleckých děl od 17. po 21. století (krásná literatura, výtvarné umění, hudba). Seminář bude v případě zájmu završen společnou návštěvou Bílé hory (poutní kostel, památník na bojišti, letohrádek Hvězda). Cíl seminářů: rozvoj kritického myšlení při rozboru pramenů, studiu literatury a v následné diskuzi, orientace ve starší a moderní historiografii.
Absolvent předmětu má přehled o různých dějinných pohledech na fenomén "Bílá hora".
Předpoklady
Nejsou specifické požadavky.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

požadavky k zápočtu: aktivní účast na seminářích, četba textů, diskuse, prezentace na zvolené téma požadavky ke kolokviu: studet/ka volí z několika variant zakončení: seminární práce na téma virtuální dějiny / účast na výzkumu učebnic dějepisu / referát na exkurzi (bude-li se konat) s aktivitou pro účastníky
Doporučená literatura
  • Jireček, J.: Vilém hr. Slavata. (1866). Paměti (1608-1619). 2 díly. Praha.
  • Kavka, F. (1962). Bílá hora a české dějiny . Praha .
  • Krofta, K. (1913). Bílá hora.. Praha.
  • Krofta, K. (1940). Nesmrtelný národ. Od Bílé hory k Palackému. Praha.
  • Kučera, Jan P. (2003). 8. 11. 1620 Bílá hora. O potracení starobylé slávy české. Praha.
  • Rak, Jiří ? Vlnas, Vít. (2001). Druhý život baroka v Čechách. In: Vlnas, Vít (ed.): Sláva Barokní Čechie. Stati o umění, kultuře a společnosti 17. a 18. století. . Praha.
  • Stránský, P. (1953). Český stát. Okřik. Ed. B. Ryba. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy maior (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy minor (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historie (2012) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -