| Název předmětu | Šlechta českých zemí v moderní době |
|---|---|
| Kód předmětu | KHI/SCZ |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 5 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinně-volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Historiografie šlechty v moderní době. Struktura a hierarchie šlechtické společnosti habsburské monarchie. Šlechta a měšťanstvo v 19. století Každodennost šlechty v 19. století Hospodářské podnikání šlechty v 19. století Politické působení šlechty v 19. století Šlechta a vznik Československa Šlechta v době první republiky Šlechta v době nacistické okupace Šlechta v době komunismu Šlechtické restituce v 90. letech 20. století Mýty a stereotypy spojené se šlechtou a kolektivní paměť
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
| Výstupy z učení |
|
Účastníci a účastnice získají podrobný přehled o dějinách šlechty českých zemí v 19.-21. století, a to v kontextu dějin habsburské monarchie, resp. Československých republik. Naučí se analyzovat dobové dokumenty spojené s působením šlechty v 19.-21. století a na jejich základě uvažovat o místě šlechty v českých dějinách, resp. v české kolektivní paměti.
Student/studentka se orientuje v základní terminologii spojované se šlechtou v moderní době a zná základní rysy jejího vývoje v 19.-20. století. Dokáže vysvětlit příčiny jejího střetávání se s měšťanstvem, proces jejího pozvolného úpadku a vysvětlit její transformaci po vzniku první republiky. Orientuje se v dějinách šlechty v době nacistické okupace a vysvětlí příčiny restitucí. Umí analyzovat kořeny mýtů a stereotypů, s nimiž byla šlechta spojována od 19. století, a uvažovat nad projevy působení šlechty v české kolektivní paměti. |
| Předpoklady |
|
Základní znalost dějinného vývoje na našem území na úrovni státní bakalářské zkoušky. Pasivní znalost angličtiny a němčiny vítána.
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Písemná zkouška, Esej, Analýza výkonů studenta
docházka alespoň 75 % studium doporučených textů na každý ze seminářů esej písemná zkouška |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy maior (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy minor (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |