Předmět: Trendy v moderní výuce dějepisu 2 - badatelská výuka

« Zpět
Název předmětu Trendy v moderní výuce dějepisu 2 - badatelská výuka
Kód předmětu KHI/QTV2
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Prchal Pavlíčková Radmila, doc. Mgr. Ph.D.
  • Antonín Malaníková Michaela, Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Peřinová Markéta
Obsah předmětu
HOP 1/2018: Dějiny ve veřejném prostoru: https://ucd.ff.cuni.cz/veda-a-vyzkum/historie-otazky-problemy/archiv-cisel/hop-10-2018-c-1/ https://lms.historylab.cz/katalog-starsich-dejin https://historicalthinking.ca/historical-perspectives https://denikreferendum.cz/clanek/34110-ucebnice-soudobe-dejiny-nabizi-kyzenou-alternativu-k-tradicni-vyuce-dejepisu

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Demonstrace, Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Kurz navazuje na Trendy v historiografii pro učitele dějepisu QTD5,6. Cílem je prohloubit dovednosti budoucích učitelů a učitelek dějepisu tak, aby uměli připravit badatelsky orientovanou vyučovací jednotku, která směřuje k rozvoji historického myšlení a badatelských dovedností žáků. Důraz je kladen na práci s textovými, vizuálními a dalšími prameny a na jejich metodické zpracování do badatelsky vyklenuté lekce, a to zejména pro starší dějiny.
Absolventky a absolventi kurzu se naučí sestavit badatelsky koncipovanou vyučovací hodinu, formulovat vhodně badatelskou otázku, zvolit vhodný koncept historického myšlení, vyhledat adekvátní prameny a komponovat je do badatelské lekce.
Předpoklady
Kurz je určen pro studující učitelského dějepisu (PdF) a učitelské způsobilosti (CŽV FF), především ve 2. ročníku navazujícího mgr. studia, kteří již absolvovali kurzy Didaktiky dějepisu a ideálně též Trendy historiografie pro učitele dějepisu 5 a 6.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)

aktivní práce v semináři, příprava na hodinu
Doporučená literatura
  • Bramann, Christoph ? Kühberger, Christoph ? Bernhard, Roland. Historisch Denken lernen mit Schulbüchern. Frankfurt a.M. 2018.
  • ČINÁTL, Kamil - NAJBERT, Jaroslav - RIPKA, Vojtěch. Historická gramotnost v aplikaci HistoryLab: realistický přístup k osvojování didaktické teorie dějepisu, Historie?Otázky?Problémy, 13, 2021, č. 2, s. 50-70. .
  • Peter Seixas - Tom Morton. The Big Six Historical Thinking Concepts. 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy maior (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy minor (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní