Předmět: Stavební památka - porozumění a dokumentace kulturně-historického fenoménu

« Zpět
Název předmětu Stavební památka - porozumění a dokumentace kulturně-historického fenoménu
Kód předmětu KHI/QSP
Organizační forma výuky Praxe mimo UP
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Slavíková Věra, Mgr. Ph.D.
  • Bloch Jiří, Mgr.
  • Oppeltová Jana, Mgr. Ph.D.
  • Mečkovský Robert, Mgr.
  • Peřinová Markéta
Obsah předmětu
Záměrem týdenního semináře je představit areál premonstrátského kláštera v Teplé (či jinou stavební památku) ze tří úhlů pohledu - jako řeholní dům, v němž žije, modlí se a pracuje komunita kanovníků, jako umělecké dílo a jako stavební památku, která svou dnešní podobu získala během devíti století. Čtyři skupinky účastníků se společně se svými lektory budou zamýšlet nad jednotlivými budovami a prostorami kanonie i jejího širšího zázemí a svá zjištění budou představovat formou krátkých prezentací i členům ostatních skupin. Setkáni v červnu příslušného roku (8 hodin) na Katedře historie FF UP: přednáška o historii tepelské kanonie a seminář zaměřený na fotografování památek a tvorbu prezentací Týdenní pobyt v klášteře Teplá: 1. den: seznámení se s klášterem a jeho areálem, přednáška pozvaného hosta 2.-5. den: práce ve skupinách pod vedením lektorů a prezentace získaných poznatků členům jiných skupin, večer přednášky pozvaných hostí 6. den: výlet do míst spjatých s tepelskou kanonií (poutní místa spojená s kanonií, poddanská městečka, hospodářské dvory a Mariánské Lázně), konzultace a příprava vlastního příspěvku 7. den: závěrečná konference účastníků

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Pracovní činnosti (dílny), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Exkurze - 12 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 18 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 54 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem seminářů je seznámit posluchače se stavební památkou jako velmi zajímavým pramenem a ukázat ji na příkladech výkladu různých odborníků několik možností interpretace stavby samé i různých jejích součástí. Seminářů se zúčastňují obvykle historik, stavební historik, archivář a historik umění. V případě premonstrátské kanonie Teplá budou posluchači seznámeni s historií a funkčním uspořádáním domu, s technikou jeho výstavby a s jeho vybavením uměleckými díly. Klášter jim tak bude představen jako stavební úloha, umělecké dílo a také prostor, v němž žila a žije komunita bratří.
Student získá rozhled po některých ve výuce nepříliš frekventovaných oborech - monasterologii, liturgice katolické církve, křesťanské ikonografii a osvojí si pojmy používané v dějinách umění a při stavebním průzkumu. K úspěšnosti osvojení přispěje prostředí stavební památky, kterou mají posluchači možnost poznat v celosti i detailech. Absolventi pracují v časovém tlaku a musí se naučit spolupracovat s ostatními, procvičí si schopnost dělat si náčrty, fotografovat a upravovat fotografie, vytvářet prezentace a přednášet odborné poznatky.
Předpoklady
Předmět neklade žádné předběžné požadavky na studenta.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)

účast na celém semináři prezentace vlastního příspěvku na závěrečné konferenci
Doporučená literatura
  • Bláha, J. a kol. (2005). Operativní průzkum a dokumentace historických staveb. Praha.
  • Blažíček, O. J. - Kropáček, J. (1991). Slovník pojmů z dějin umění. Praha.
  • Bloch, J. ? Bláha, J. (2006). Muzeum stavebních dějin a řemesel v Českém Krumlově. Český Krumlov .
  • FOLTÝNOVSKÝ, Josef. (1936). Liturgika. Olomouc.
  • Gniers, A. (1932). Topographie der historischen und kunstgeschichtlichen Denkmale in den Bezirken Tepl und Marienbad. Augsburg.
  • Herout Jaroslav. (2001). Slabikář návštěvníků památek. Praha.
  • Herout Jaroslav. (2002). Staletí kolem nás. Přehled stavebních slohů. Praha.
  • Hlinomaz, M. (2003). Klášter premonstrátů Teplá. Přehled dějin duchovního fenoménu Tepelska. Karlovy Vary.
  • Macek, P. (1997). Standardní nedestruktivní stavebně-historický průzkum. Praha.
  • Manguel, Alberto. (2007). Dějiny čtení. Brno.
  • OPPELTOVÁ, Jana, TOMAN, Lucie. (2017). Život v barokním klášteře. Pohledy do historie premonstrátské kanonie v Teplé. Teplá - Klášter.
  • ROYT, Jan. (2006). Slovník biblické ikonografie. Praha.
  • RULÍŠEK, Hynek. (2006). Slovník křesťanské ikonografie. Postavy, atributy, symboly. České Budějovice.
  • Škabrada, J. (2003). Konstrukce historických staveb. Praha.
  • Štorm, B. (2007). Základy péče o stavební památky. Praha .
  • VLČEK, P. ? SOMMER, P. ? FOLTÝN, D. (1997). Encyklopedie českých klášterů. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Archivnictví (2015) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Archivnictví (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy maior (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy minor (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historie (2015) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historie (2015) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní