Vyučující
|
-
Oppeltová Jana, Mgr. Ph.D.
-
Šotola Jaroslav, Mgr. Ph.D.
-
Peřinová Markéta
|
Obsah předmětu
|
Úvodní část kurzu proběhne v seminární pracovně archivnictví, kde se bude v několika vyučovacích blocích konat výuka a seznámení se základy orální historie a zaměřením kurzu, dále praktický nácvik komunikace s respondentem, zásady přepisu a vyhodnocování rozhovoru. Druhá část kurzu se bude sestávat z několikadenní práce v terénu po čtyřčlenných skupinách v jednotlivých, dopředu vytipovaných lokalitách, nahrání a přepis rozhovoru s respondenty, jeho kódování a analýza dat, zpracování získané fotodokumentace, konzultace postupu a výsledků s lektorem kurzu. Závěr kurtu předpokládá analýzu výsledků, hodnocení studentských prací a evaluaci kurzu, součástí bude i příprava publikace výsledků na www stránkách projektu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Pracovní činnosti (dílny)
- Domácí příprava na výuku
- 22 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 54 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem semináře je seznámit studenty s orální historií jako moderní, rozvíjející se disciplínou, která se nachází na pomezí humanitních a sociálně-vědných oborů. Důraz bude kladen na metodologii výzkumu, a to ve vztahu k realizovaným domácím i zahraničním projektům. Studenti si pod vedením pedagoga nacvičí jednotlivé fáze kvalitativního zkoumání: výběr tématu projektu, okruh osob vhodných k interview, realizace a přepis rozhovorů, kódování a analýza získaných dat. Výsledkem by mělo být zachycení mizejících informací o opravách a záchraně chátrajících kostelů v 70. a 80. letech 20. století, a to z několika úhlů pohledu ? jak duchovních správců, tak lidí podílejících se aktivně na opravách či místní komunity. Tento kurz vznikl v rámci projektu Inovace studia Historických věd na Univerzitě Palackého, reg. č. CZ.1.07/2.2.00/28.0025.
Studenti si pod vedením pedagoga nacvičí jednotlivé fáze kvalitativního zkoumání: výběr tématu projektu, okruh osob vhodných k interview, realizace a přepis rozhovorů, kódování a analýza získaných dat.
|
Předpoklady
|
20 studentů bakalářského studia jednooborové či dvouoborové historie nebo archivnictví ? předmět B, pro ostatní předmět C.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)
Aktivní účast na celém semináři, práce v terénu, jejímž výsledkem bude přepis rozhovorů o opravě kostela a jeho analýza. Zápočet a kolokvium bude ceněno 4 kredity.
|
Doporučená literatura
|
-
Haukanes, Haldis. (2004). Velká dramata ? obyčejné životy. Poskomunistické zkušenosti českého venkova. Praha.
-
Miroslav Vaněk a kol. (2003). Orální historie. Metodické a "technické" postupy.. Olomouc: UP.
-
Otáhal, Milan - Vaněk, Miroslav:. Sto studentských revolucí. Studenti v období pádu komunismu - životopisná vyprávění. NLN, Praha 1999..
-
Vaněk, M. (ed.). Obyčejní lidé??! Pohled do života tzv. mlčící většiny. Životopisná vyprávění příslušníků dělnických profesí a inteligence..
-
Vaněk, Miroslav - Mücke, Pavel - Pelikánová, Hana:. Naslouchat hlasům paměti. Teoretické a praktické aspekty orální historie. Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, Praha 2007..
-
Vaněk, Miroslav - Urbášek, Pavel (eds.):. Vítězové? Poražení? Životopisná interview 1. 2. Prostor, Praha 2005..
-
Vaněk, Miroslav (ed.):. Ostrůvky svobody. Kulturní a občanské aktivity mladé generace v 80. letech v Československu. Votobia, Praha 2002..
|