Název předmětu | Didaktika dějepisu v praxi 1 |
---|---|
Kód předmětu | KHI/QDD1 |
Organizační forma výuky | Praxe mimo UP |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Výuka je realizována v úzké spolupráci s vybranými základními a středními školami, na nichž studenti v průběhu kurzu absolvují kolektivní a individuální náslechy, rozbory navštívených hodin s učiteli dějepisu, samostatně pod vedením učitelů dějepisu řeší projekty související s prací učitele dějepisu na ZŠ a SŠ a realizují vlastní výuku.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Pracovní činnosti (dílny), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení |
Kurz "Didaktika dějepisu v praxi" se inspiruje heslem Marie Montessori "Pomoz mi, abych to dokázal sám" a je v souladu s čínským příslovím: "Řekni mi a já zapomenu, ukaž mi a já si zapamatuji, nech mne to udělat a já pochopím." Seminář doplňuje povinné kurzy (UZDI1/UDD1), je volitelný (B) a probíhá v praxi mimo rozvrh dle individuální domluvy. V ZS společně navštěvujeme školy, realizujeme náslechy, rozebíráme detailně shlédnuté hodiny dějepisu, diskutujeme se školní psycholožkou a asistenty učitele, zapojujeme se na školách do přípravy projektových dnů; v LS si studenti sami zkoušejí několik hodin na těchto školách učit. Spolupracujeme s pečlivě vybranými školami, z nichž každá je jiná a přináší pro praxi jiné bonusy: - Základní škola v Horce n.M. využila plnou měrou kurikulární reformu a důsledně se soustředí na rozvoj klíčových kompetencí žáků volbou vhodných aktivizujících vyučovacích metod, jejich pestrostí, častou skupinovou výukou, realizací projektových dnů. Učitelé jsou proškoleni v metodách kritického myšlení, projektového vyučování, respektující komunikace atd. Deset let už zde na 1. stupni probíhá výuka podle Montessori pedagogiky. https://www.kellnerfoundation.cz/ohlasy/skola-z-hane-vsadila-na-inovace - Základní škola Svatoplukova je komunitní školou. Soustředí se mj. úspěšně na inkluzi, má moderní fb stránky a její ředitel Mgr. Jiří Vymětal, k němuž chodíme do hodin dějepisu, zvítězil r. 2019 v anketě o ředitele roku a zapojil se do projektu Ředitel Naživo: https://olomouc.rozhlas.cz/jiri-vymetal-z-olomouce-je-nejlepsim-reditelem-skoly-v-cesku-7899196 - Gymnázium Hejčín je jedno z největších gymnázií v republice. Na náslechy chodíme k několika vyučujícím v různých typech gymnázia - čtyřletém, osmiletém i anglickém šestiletém, pozorujeme různé třídy, pestré styly práce. https://www.gytool.cz/predmetove-komise/dejepis/ Tento kurz byl inovován v rámci projektu Inovace studia Historických věd na Univerzitě Palackého, reg. č. CZ.1.07/2.2.00/28.0025.
Studenti získávají konkrétní zkušenosti, dovednosti a návyky z přímé výuky dějepisu ještě v průběhu studia na VŠ a před absolvováním pedagogické praxe. Seznámí se v praxi s didaktickými metodami a pomůckami při výuce dějepisu, ověří si efektivitu jednotlivých metod a forem organizace výuky, naučí se sestavit vyučovací hodinu. Zvláštní pozornost je věnována metodám kritického myšlení (RWCT), aktivizačním metodám, práci s učebnicemi, práci s interaktivní tabulí, práci s různými typy textů, mezipředmětovým vazbám a klíčovým kompetencím. |
Předpoklady |
Základní orientace v problematice výuky dějepisu. Kurz je určen pro studenty realizující učitelskou způsobilost (UZDI1) a pro studenty z PdF (UDD1).
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta
Absolvování předepsaného počtu kolektivních náslechů v hodinách dějepisu na ZŠ a Gymnáziu, realizace mikrovýstupů na ZŠ a Gymnáziu, příprava na každou hodinu, vypracování pracovních listů, účast v diskusi. Podmínkou je paralelní absolvování příslušného povinného kurzu Didaktika dějepisu. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy maior (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy minor (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie (2012) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |