Předmět: Přednášky hostujících profesorů 1

« Zpět
Název předmětu Přednášky hostujících profesorů 1
Kód předmětu KHI/LVP1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Agnew Hugh, prof.
  • Peřinová Markéta
Obsah předmětu
Global History since 1500, prof. Hugh Agnew Outline of Themes and Readings: - Impact of the Mongols and early globalization (primary sources on the Mongol empire) - Other long-distance contacts (primary sources on Mansa Musa and Zheng He) - European-Native American Interactions (Spanish and Native American sources on the conquest of the Aztec empire) - Ecological exchange and new products (primary sources on chocolate and the potato) - Political Trends in Eurasia (primary sources on the closing of Japan, on the Ottoman Empire, Mughal Emperor Akbar, and Zheng Zhilong) - Africa and the Slave Trade (primary sources on the trade in enslaved Africans from a Dutch trader, and on the Maroons of Jamaica by a British planter) - Enlightenment Thought (primary sources by Beccaria and Montesquieu) - Asian Reactions to the West (Abu Taleb Khan and Emperor Qianlong) - Impact of Industrialization (British Parliamentary reports on industry conditions, Andrew Ure's defense of the factory system) - European Imperialism (Documents on the Opium War, Scramble for Africa, Kipling's "White Man's Burden" and Edward Morel's response, "The Black Man's Burden") - Nationalism (Mommsen and Fustel de Coulanges on Alsace-Lorraine) - World War I (Poetry from the Trenches, Remarque, All Quiet on the Western Front) - Fascism (Mussolini, Juan Peron) - World War II and the Holocaust (Nazi-Soviet Non-Aggression Pact, excerpts from Elie Wiesel, Night) - Decolonization (Gandhi, Hind Swaraj; Charter of OAU, Nelson Mandela)

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
This course surveys the basic contours of global history since approximately 1500, while at the same time exploring the ways in which historians approach the study of the past and how that can inform our understanding of the present. It traces the development of the modern global order over the past five hundred years, examining the processes and patterns of exchange, conflict, and interaction, which have shaped our present-day world. The course will be structured thematically, but maintain a roughly chronological progression, and it will stress an approach to global history that considers the continuities and discontinuities of change and connection. This course will pursue two fundamental and closely related goals at the same time. It aims to increase your historical knowledge of human societies in the world and their interactions, and it aims to increase your knowledge and skills in the kind of work historians do when they "do history"analyzing textual evidence and writing expository prose, presenting and defending an interpretation of that evidence.

Předpoklady
Students' comprehension level of English language: B2 or above.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
The course will use the following methods of instruction: - Lecture and Discussion: while primarily a lecture course, we will regularly break from lecture format to discuss primary source readings related to the themes of the week. - Readings: there will be two types of readings for the class: I will select an open-source textbook (available free on the internet) that students can use for continuity and orientation along with the lectures, and I will distribute a selection of primary source documents linked to the themes of a given week which we will discuss and analyze in class. - Writing assignments: This course will have two main writing assignments. One is to construct a timeline on one of the themes of the course using the Timeline JS tool developed by the Knight School of Journalism at Northwestern University. The other assignment is to write a paper analyzing a selected primary source (or sources) the way a historian would approach them.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Euroculture (2023_N24) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Euroculture (2023_S24) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Archivnictví (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy maior (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Euroculture (2023) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Euroculture (2019) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy minor (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy maior (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy minor (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -