Vyučující
|
-
Perutka Lukáš, Mgr. Ph.D.
-
Peřinová Markéta
|
Obsah předmětu
|
24.IX - Úvodní hodina - obecné povídání o normalizaci (Paskvil 80) 01.X - Utrpení mladého Bavora (Muž na radnici) 08.X - Gerontokracie aneb šedí soudruzi to vědí nejlépe (Okres na severu) 15.X - Soudruh Gottwald bude žít navždy v našich srdcích (Gottwald) 22.X - Jak si správně vykládat proces Pražského jara (Major Zeman Klauni a Štvanice) 29.X - Učedník - mučedník (Třetí patro) 05.XI - Když nám Japonci kradli patenty (Inženýrská odysea) 12.XI - Boj o zrno (Plechová kavalérie) 19.XI - Když lékař filozofuje, je to beznadějné (Nemocnice na kraji města) 26.XI - Český James Bond (Major Zeman Poselství z neznámé země) 03.XII - Pakárna (Chlapci a chlapi) 10.XII - Poroučíme větru, dešti (Velké sedlo, Rozpaky kuchaře Svatopluka) 17.XII - Panelová diskuze o panelákových sídlištích (Dnes v jednom domě, Chalupáři)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující práce ve skupinách, Metody práce s audiovizí
- Semestrální práce
- 15 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 30 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
"Já se teprve až z těch seriálů dozvím, jak vlastně žiju," prohlásila paní Šafránková ve filmu Jak básníkům chutná život. Jde o jednu z nejvýstižnějších replik popisujících období tzv. normalizace. Vyprázdněná bloudící existence, která potřebuje televizi, aby ji indoktrinovala, vytvořila jí hodnotový rámec a naplnila její smysl života. Tento předmět proto pojímá normalizaci formou vizuálního "umění" dobových televizních seriálů, které se staly nečekaným, ale nakonec hojně využívaným režimním nástrojem k podprahovému ovlivňování tehdejší společnosti, aby se příliš nezajímala o politiku, ale spíše o spřízněné lidské osudy.
Po završení kurzu by studenti měli být schopni pochopit a zhodnotit procesy vývoje a proměny československé normalizace, především její mediální sebeprezentace. Právě díky televizním seriálům, které se staly určitým fenoménem doby, je možné dnes pochopit idealizovaný konstrukt normalizace. Cílem předmětu proto není jen povrchně upozornit na bizarnost tehdejší tvorby/zábavy, ale ukázat na možnosti mediální manipulace, idealizovaný obraz a kontext doby. Studenti si v rámci předmětu vyzkoušejí biografickou metodu historické práce, kterou aplikují na "ideálního československého člověka" na sklonku studené války. Nedílnou součástí kurzu je také kritické myšlené přesně v duchu hesla, které formuloval René Descartes: Cogito ergo sum.
|
Předpoklady
|
Zájem o problematiku normalizace.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta
Sledování předepsaných videí a aktivní participace v hodinách - 30 % (jsou povoleny maximálně 2 neomluvené absence - potvrzení o nemoci slouží jako omluvenka) Referát - charakteristika (biografie) normalizačního hrdiny (cca 5 normostran) - 40 % Přednesení referátu v hodině - 30 % K získání zkoušky je nutné splnit každý bod hodnocení alespoň v nějaké formě, například neodevzdání referátu bude znamenat nesplnění předmětu.
|
Doporučená literatura
|
|