Předmět: Dějiny Iberského poloostrova

« Zpět
Název předmětu Dějiny Iberského poloostrova
Kód předmětu KHI/DIP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Perutka Lukáš, Mgr. Ph.D.
  • Antonín Malaníková Michaela, Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Peřinová Markéta
Obsah předmětu
Program: Blok I 1. Hispánie jako součást římské říše - administrativní členění, správa, hospodářský význam, urbanizace, obyvatelstvo, kultura (proces romanizace Iberského poloostrova (dále jako IP) se všemi důsledky až do dnešních dnů) 2. Muslimský vliv na IP - krize "barbarských" království versus expanze muslimů v severní Africe, kontext a důsledky invaze, situace v Al-Andalusu v době muslimského záboru (správa, náboženství, společnost) 3. Reconquista na IP - definice pojmu, kontext, průběh, specifika, zasazení do rámce křížových výprav, důsledky - vznik křesťanských středověkých států na území IP 4. Zámořské objevy 15. století - průběh a destinace (Afrika, Atlantik, Asie), důsledky (politické, ekonomické a kulturní) pro IP i pro Evropu 5. "Zlatý věk" iberských zámořských plaveb v 16. století - konkurence Portugalska a Španělska, dobývání a kolonizace Nového světa, Afrika, náboženská situace na kontinentě (židé, muslimové, křesťané, vznik a fungování iberské inkvizice) 6. Na cestě k osvícenskému absolutismu - Iberská unie pod vládou Habsburků a její důsledky pro vývoj v Portugalsku a ve Španělsku - situace v zámoří, přesun těžiště zájmu z Asie do Nového světa, konkurence nových velmocí, obnovení nezávislosti Portugalska a jeho důsledky Blok II 7. Ztráta amerických kolonií - válka o dědictví Španělské, nástup bourbonské dynastie a jejich reformní úsilí, Napoleonova invaze a boje za nezávislost Latinské Ameriky z Iberské perspektivy 8. Dlouhé 19. století úpadku - nástup liberalismu, koroze velmocenského postavení Španělska, vnitřní krize a občanské války, první Španělská republika a restaurace monarchií, pomalá industrializace a společenské proměny 9. Španělsko-Americká válka a vstup do 20. století - ztráta posledních kolonií na straně Španělska a rozmach Portugalska v Africe, vyhlášení republik a absence při Velké válce 10. Nástup Iberských diktatur - Hospodářská krize z roku 1929 a její společenské dopady, převrat v Portugalsku a Španělská občanská válka 11. Franco a Salazar - Anatomie obou režimů, jejich politický systém, hospodářství, společnost a zahraniční vztahy 12. Dekolonizace, demokratizace a vstup do Evropských struktur - vývoj po roce 1975 do současnosti, udílení autonomií, problém Katalánska, vztahy s bývalými koloniemi a další aktuální otázky

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Domácí příprava na výuku - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 30 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 30 hodin za semestr
Výstupy z učení
Kurz Dějiny Iberského poloostrova se soustředí na představení vývoje této oblasti v historické perspektivě. Pokrývá dobu od Antiky po současnost, přičemž se soustředí na nejvýznamnější problémy a znaky každé epochy. Celý kurz je koncipován jako "vybrané kapitoly", ale budeme v nich postupovat chronologicky, aby se studenti lépe orientovali v kontinuitě Pyrenejských reálií. V prvním bloku se zaměříme hlavně na dějiny Portugalska a jeho zámořských držav ve středověku a raném novověku, a rovněž se budeme věnovat dějinám Španělska a jeho koloniím v Novém světě. Druhý blok je pak zaměřen na postupný úpadek globálních impérií Španělska a Portugalska v 18. a 19. století. Samotný závěr kurzu se zabývá 20. stoletím, analýzou iberských diktatur, jejich pádem a tím co přišlo po nich. Po absolvovaná výběrového kurzu student chápe zákonitosti a rysy vývoje v jihozápadním cípu Evropy. Je schopen analyzovat, identifikovat a vyhodnotit procesy politického vývoje a transformace socioekonomických struktur, které jsou typické pro Pyrenejský poloostrov a jeho kolonie v Novém světě a jinde. Student by měl být schopni analyzovat lokální problémy, a to ne jako sérii faktů a dat, ale místo toho by měl být schopni každý z faktů interpretovat v širších a hlubších souvislostech dnešního i historicky globalizovaného světa. Studenti by také měli prohloubit své kritické myšlení, přesně v duchu hesla René Descarta: Cogito ergo sum.
Záměrem tohoto kurzu je prezentovat historickou, společenskou a ekonomickou perspektivu a uvést studenty problematiky nejdůležitějších znaků regionu Iberského poloostrova. Nejsou zapotřebí předchozí znalosti, protože jedním z cílů je rozšířit a prohloubit znalosti studentů z gymnázia a bakalářského programu. Zaměříme se především na širší souvislosti této oblasti a nikoli na fakta. Akcentován bude důraz na zapojení Španělska a Portugalska do světových dějin.
Předpoklady
Žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta, Seminární práce

20 % - docházka - maximálně budou povoleny dvě absence 30 % - četba textů a aktivní participace v hodině 30 % - recenze knihy s Iberskou tématikou, rozsah cca 5 normostran 20 % - zpráva z libovolné Iberské akce
Doporučená literatura
  • Binková, Simona - Havlíková, Marie (eds.). (2008). Dobytí Lisabonu a reconquista Portugalska. Argo.
  • Binková, Simona. (2004). Portugalsko. Praha.
  • Ženka, Josef. (2011). Pád Granady a zánik al-Andalusu. Praha, Agro.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy maior (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historické vědy minor (2019) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Historie (2012) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -