Vyučující
|
-
Peřinová Markéta
-
Kalábková Pavlína, Mgr. Ph.D.
-
Golec Martin, doc. Mgr. Ph.D.
-
Hlava Miloš, Mgr. Ph.D.
-
Šlézar Pavel, PhDr. Ph.D.
-
Novák Martin, Mgr. Ph.D.
-
Nováček Karel, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do studia předmětu (Nováček). 2. Paradigma romantické - charakteristika, případové studie (Kalábková). 3. Paradigma evolucionistické - charakteristika, případové studie (Kalábková). 4. Paradigma kulturně historické - charakteristika, případové studie (Golec). 5. Typologie, sídelní archeologie, historický partikularismus (Golec). 6. Funkcionalismus, difuzionismus a marxismus v evropské archeologii (Golec). 7. Paradigma procesuální (tzv. Nová archeologie) - úvod, hlavní znaky, pojmy a badatelské osobnosti ve světové archeologii (Nováček). 8. Projevy "nové archeologie" v československé archeologii, případové studie (Nováček). 9. Archeologie 80. a 90. let 20. století - antropologicky orientované přístupy - charakteristika, osobnosti, ukázka způsobu řešení teoretických otázek na příkladech (Nováček). 10. Archeologie 80. a 90. let 20. století - přírodovědně, sociálně a ekonomicky orientované přístupy - charakteristika, osobnosti, ukázka způsobu řešení teoretických otázek na příkladech (Nováček). 11. Etika archeologie - gender, menšiny, repatriace, právo na minulost, archeologie v době ozbrojených konfliktů (Nováček). 12. Mezinárodní organizace v archeologii - EAA, WAC, UISPP, SAA, ICOMOS (Nováček). 13. Prezentace vypracovaných esejí (všichni vyučující).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Kurz poskytuje studentům větší orientaci v dosavadní metodologii a teoretických východiscích evropské a světové archeologie. Přehled vývoje archeologických paradigmat dovede studenty k pochopení vývoje k současným teoretickým směrům v archeologii. Zaměřuje se na definici a hodnocení jednotlivých směrů v romantickém, evolucionistickém a v kulturně historickém paradigmatu, zrod "Nové archeologie" a procesualismu či definici a náplň postprocesualismu. Kurz poskytuje základní přehled současné evropské a světové archeologie ve smyslu tradice a současnosti teoretických konceptů a paradigmat, otázek řešených v prostředí různých archeologických tradic, ale i vztahu archeologie a veřejnosti. Kurz představuje archeologii jako komplexní vědní obor v komplexním multikulturním světě současnosti. Zohledněna budou úskalí současné spolupráce a komunikace v archeologii, jako je nacionalismus, náboženský fundamentalismus apod. Studenti se také seznámí se strukturou vědecké a profesní komunikace v evropské (EAA), americké (SAA) i světové archeologii (WAC, UISPP), rovněž jako s dokumenty formujícími právní a etické apsekty práce s archeologickými památkami (Konvence z La Vallety, Haagská konvence). Zvláštní pozornost bude věnována některým otázkám etiky a politické odpovědnosti, např. právu na vlastní minulost, repatriaci, archeologii gendru a menšin.
Základní orientace v teorii vědecké práce v minulosti i současnosti.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v archeologických paradigmatech a metodách archeologické práce vycházejí z absolvovaných předmětů v bakalářském studiu Úvod do studia archeologie, Teorie archeologického výzkumu a Archeologická památková péče a muzejní archeologie, popř. Dějiny pravěku.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Seminární práce
Účast na přednáškách, studium základní a doporučené literatury, příprava prezentace a eseje na zadané téma.
|
Doporučená literatura
|
-
Kuna, M. (2007). Archeologie pravěkých Čech 1. Praha.
-
Malina, J. ? Vašíček, Z. (2006). Archeologie, historie, minulost. Praha.
-
Malina, J. (1981). Archeologie včera a dnes aneb Mají archeologové více šedé hmoty za nehty než za ušima? 1.a 2. díl. České Budějovice.
-
Neustupný E. (2010). Teorie archeologie. Plzeň.
|