Vyučující
|
-
Peřinová Markéta
-
Hlava Miloš, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Dějiny výzkumu literatura. 2. Přírodní prostředí doby laténské, způsoby obživy - reprezentativní/modelová lokalita (výklad, diskuse). 3. Sídelní areály časné doby laténské a (dis)kontinuita sídelních struktur mezi časnou a starou dobu laténskou - reprezentativní/modelová lokalita (výklad, diskuse). 4. Neopevněné nížinné sídelní areály, tj. nížinné zemědělské osady - reprezentativní/modelová lokalita (výklad, diskuse). 5. Centrální nížinné sídelní areály typu Němčice nad Hanou/Víceměřice - reprezentativní/modelová lokalita (výklad, diskuse). 6. Dvorce a tzv. Viereckschanzen - reprezentativní/modelová lokalita (výklad, diskuse). 7. Nehrazené výšinné areály - reprezentativní/modelová lokalita (výklad, diskuse). 8. Menší hrazené výšinné areály (tzv. castella) - reprezentativní/modelová lokalita (výklad, diskuse). 9. Větší hrazené výšinné areály (oppida) - reprezentativní/modelová lokalita (výklad, diskuse). 10. Opevnění, jeho konstrukce, smysl a význam - - reprezentativní/modelová lokalita (výklad, diskuse). 11. Jeskyně - reprezentativní/modelová lokalita (výklad, diskuse). 12. Tzv. zázemí centrálních sídelních areálů - reprezentativní/modelová lokalita (výklad, diskuse). 13. (Dis)kontinuita sídelních struktur a typů sídelních areálů mezi dobou laténskou a dobou římskou - reprezentativní/modelová lokalita (výklad, diskuse).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 52 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Seminář k přednášce Sídelní areály doby laténské rozvíjí poznatky získané z přednášky Sídelní areály doby laténské a klade si za cíl seznámit studenty podrobněji s problematikou sídelních struktur v průběhu doby laténské na území, kde byla v 5.-1. století př. n. l. rozšířena laténská kultura. Jednotlivé seminární bloky jsou zaměřeny jednak na představení a analýzu typických/reprezentativních lokalit, jednak na samostatnou práci studentů (prezentace, diskuse) k modelovým lokalitám, resp. vybraným tématům, a to v závislosti na tématu prezentovaném na přednášce.
Dobrá orientace v problematice sídelních areálů v laténské Evropě.
|
Předpoklady
|
Absolvování přednášky Doba laténská v bakalářském studijním programu; absolvování přednášky Sídelní areály doby laténské v magisterském studijním programu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Aktivní účast na semináři + samostudium doporučených informačních zdrojů.
|
Doporučená literatura
|
-
Collis, J. (1984). Oppida. Earliest towns north of the Alps. Sheffield.
-
Drda, P. - Rybová, A. (1997). Keltská oppida v centru Boiohaema, Památky archeologické 88, s. 65-123. Praha.
-
Meduna, J. (1980). Die latenezeitlichen Siedlungen in Mähren. Praha.
-
Salač, V. (2005). Vom Oppidum zum Einzelgehöft und zurück. Zur Geschichte und dem heutigen Stand der Lat?neforschung in Böhmen und Mitteleuropa, Alt-Thüringen 38, s. 279-300. Halle/Saale.
-
Venclová, N. (ed.). (2008). Archeologie pravěkých Čech 7. Doba laténská. Praha.
-
Venclová, N. (1998). Mšecké Žehrovice in Bohemia. Archaeological background to a Celtic hero, 3rd-2nd cent. B.C.. Sceaux.
|