Vyučující
|
-
Peřinová Markéta
-
Novák Martin, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Výběr a zadání témat pro referát/prezentaci orientace na konkrétní výzkum a aktuálně diskutované problémy. Návrh projektu, jeho obsahu a metodického postupu analýzy, rozdělení jednotlivých projektových úkolů. 2. - 9. Odborná diskuse se studenty k vybrané problematice na základě samostudia doporučených informačních zdrojů; konzultace s vyučujícím ohledně přípravy referátu a semestrálního projektu. 10. - 13. Prezentace referátů jednotlivých studentů a diskuse k prezentovaným tématům; týmová prezentace a zhodnocení výsledku skupinového projektu, diskuse.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Seminář rozšiřuje látku probíranou na přednáškách o další sídelně-prostorová témata v archeologii paleolitu a mezolitu na základě nejnovějších domácích i zahraničních publikací. Studenti písemně vypracují referát z doporučené odborné literatury k vybrané problematice, který odprezentují formou krátké přednášky a společně budou na probírané téma diskutovat. Dalším cílem je týmová práce na skupinovém projektu, ve kterém studenti aplikují naučené teorie a metody na konkrétní paleolitický výzkum - prostorová analýza konkrétní lokality, příp. sídelního areálu. Úlohou bude integrovat a propojovat různé typy dat z různých databází na základě jejich polohy v prostoru, společně je analyzovat (i za pomocí informačních technologií GIS, statistické a modelační programy) a následně interpretovat.
Orientace ve studované problematice, přehled o aktuální literatuře, schopnost navrhnout vhodný metodický postup a dále analyzovat a interpretovat paleolitický/mezolitický výzkum v sídelně-prostorovém kontextu, zdokonalení písemných a prezentačních dovedností a schopností týmové spolupráce.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v problematice evropského paleolitu a mezolitu, přehled o základní literatuře, studium předmětu Sídelní archeologie lovecko-sběračských populací.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Účast na výuce a konzultacích (26 hodin = 1 kredit); studium informačních zdrojů (25 hodin = 1 kredit); příprava prezentace/referátu a skupinového projektu (25 hodin = 1 kredit).
|
Doporučená literatura
|
-
Bartošíková, Z.; Šajnerová, A.; Svoboda, J. (2003). Ethnoarchaeological approach to site of Pavlov I (Czech Republic). , Przeglad Archeologiczny 51.
-
Johansen, L.; Stapert, D. (2003). Oldeholtwolde: A Hamburgian Family Encampment Around a Hearth. Abingon.
-
Nerudová, Z. (2008). Sídelní strategie v oblasti Krumlovského lesa ve st. době kamenné. , Památky archeologické IC.
-
Novák, M. (2006). Priestorová analýza paleolitických sídlisk. Distribúcia artefaktov na gravettienskych sídliskách Pavlov a Kašov. , Přehled výzkumů 47.
-
Otte, M. (2012). The management of space during the Paleolithic. , Quaternary International 247.
-
Pidopličko, I.G. (1969). Pozdněpaleolitičeskije žilišča iz kostěj mamonta na Ukrajině.. Kijev, Naukova dumka.
-
Svoboda, J. (2006). Sídelní archeologie loveckých populací. K dynamice a populační kinetice mladého paleolitu ve středním Podunají. , Přehled výzkumů 47.
-
Svoboda, Jiří. (2009). Čas lovců. Aktualizované dějiny paleolitu.. Brno.
-
Škrdla, P. (2006). Mladopaleolitické sídelní strategie v krajině: Příklad středního Pomoraví. , Přehled výzkumů 47.
-
Vasil'ev, S.A.; Soffer, O.; Kozlowski, J.K. (eds.). (2003). Perceived Landscapes and Built Environments. The cultural geography of Late Paleolithic Eurasia.. Oxford.
|