Předmět: Dokumentace a evidence archeologických nálezů 5

« Zpět
Název předmětu Dokumentace a evidence archeologických nálezů 5
Kód předmětu KHI/5DEA5
Organizační forma výuky Praxe mimo UP
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Peřinová Markéta
  • Večeřová Anna
  • Chlup Tomáš, Bc.
  • Vostrovská Ivana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Výuka teorie konzervace a restaurování skleněných artefaktů. Praktické cvičení se skleněným materiálem. Mechanické čištění, konzervace a restaurování skleněných artefaktů. Praktické cvičení fotografické dokumentace. Digitální zpracování fotografické dokumentace v grafickém programu (např. Gimp).

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Grafické a výtvarné činnosti
  • Účast na výuce - 5 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 25 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 22 hodin za semestr
Výstupy z učení
Získání praktických zkušeností s prací s archeologickým skleněným materiálem. Fotografická dokumentace movitých archeologických nálezů.
Znalost postupů konzervace a restaurování skleněného materiálu. Získání praktických dovedností - konzervace a restaurování archeologického skla a fotografické dokumentace archeologických nálezů.
Předpoklady
Základní přehled v archeologických kulturách střední Evropy.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Systematické pozorování studenta

Účast na vstupním tutorialu - 1 hod: seznámení s obsahem a způsobem studia předmětu, výběr tématu práce. Účast na průběžném tutorialu: 4 přednášky věnované vybraným vybraným činnostem v rámci DEA5 Konzultace - nejméně dvě konzultace na začátku a v průběhu semestru: stanovení postupu individuálního studia a zadání úkolů. Podle potřeby studenta jsou možné další průběžné konzultace. Student má možnost zvolit si formu průběhu konzultace s vyučujícími, a to buď formou osobního setkání, nebo přes mail, skype, facebook apod. Kontrola studia je řešena zadáním série úkolů, jež bude muset student splnit mezi konzultacemi.
Doporučená literatura
  • Bezděk, L.; Frouz, M. (2014). Digitální a digitalizovaná fotografie pro vědecké účely v praxi památkové péče. Praha.
  • Čevela, L. (2012). Digitální fotografie v programu Gimp. Brno.
  • Daňková, A.; Šilhová, A. (2003). Průzkum archeologických skel před konzervací. In: Historické sklo: sborník pro dějiny skla 3, 127-136. Čelákovice.
  • Frouz, M. (2012). Digitální fotografie v archeologii. Brno.
  • Kolektiv autorů. (2011). Restaurování a konzervování skla. Zpravodaj STOP: časopis Společnosti pro technologie ochrany památek Společnosti. Praha.
  • Myška, M. (2014). 333 tipů a triků pro digitální fotografie. Brno.
  • Rohanová, D.; Hradecká, H.; Kozáková, R. (2008). Koroze skla a zacházení s archeologickým sklem, Študijné zvesti archeologického ústavu SAV 46, 163-169.
  • Rydlová, E. (2003). Sklo poškozené korozí. In: P. Stöhrová ? M. Kubiš (eds.), Sborník z restaurátorské a konzervátorského semináře, 41-43.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr