Vyučující
|
-
Peřinová Markéta
-
Vostrovská Ivana, Mgr. Ph.D.
-
Šlézar Pavel, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1) Úvod (Vostrovská) 2) Etnoarcheologie a experiment. Výrobní řetězec keramiky, etnoarcheologické paralely, experimentální výroba (Vostrovská) 3) Petrografie keramiky. Technologie výroby keramiky a její studium. Rozdělení keramických výrobků podle pórů, struktury a použití. Petrografická terminologie, keramické hmoty (Vostrovská) 4) Vývoj výrobních postupů. Stručná celosvětová historie keramické výroby a vývoj technologií. Historický vývoj keramiky v jednotlivých obdobích na našem území (Vostrovská) 5) Úvod do studia archeologické keramiky. Terminologie, základní dělení keramické produkce - nádoby a náčiní, zvláštní keramické tvary, textilní keramika, technická, kamnářská a stavební keramika.Terminologie výzdoby a úpravy povrchu (Vostrovská) 6) Paleolit a neolit (Vostrovská) 7) Eneolit (Vostrovská) 8) Starší a střední doba bronzová (Vostrovská) 9) Komplex popelnicových polí (Vostrovská) 10) Protohistorie (Vostrovská) 11) Raný středověk (Šlézar) 12) Vrcholný středověk (Šlézar) 13) Pozdní středověk a novověk (Šlézar) Semináře a cvičení (vedou jednotliví vyučující dle harmonogramu): 1-4) Úvod do problematiky 6-13) Ukázka a práce s jednotlivými keramickými produkty - jejich určování, deskripce a nácvik kresebné dokumentace
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Grafické a výtvarné činnosti
- Domácí příprava na výuku
- 50 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 9 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 16 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Studium technologie výroby keramiky. Studium typologie keramiky. Studium keramické produkce od paleolitu po novověk. Výuka způsobů deskripce, chronologického zařazení a kresebné dokumentace keramiky.
Praktická znalost deskripce, datování a třídění keramického materiálu a dovednosti kresebné dokumentace.
|
Předpoklady
|
Základní přehled v archeologických kulturách střední Evropy.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Didaktický test
Účast na vstupním tutorialu - 1 hod: seznámení s obsahem a způsobem studia předmětu, výběr tématu práce. Účast na průběžném tutorialu: 4 přednášky a 4 cvičení věnované vybraným kapitolám z AA2 - keramické artefakty. Konzultace - nejméně dvě konzultace na začátku a v průběhu semestru: stanovení postupu individuálního studia a zadání úkolů. Podle potřeby studenta jsou možné další průběžné konzultace. Student má možnost zvolit si formu průběhu konzultace s vyučujícími, a to buď formou osobního setkání, nebo přes mail, skype, facebook apod. Kontrola studia je řešena zadáním série úkolů, jež bude muset student splnit mezi konzultacemi.
|
Doporučená literatura
|
-
Droberjar, E. (1991). Terra sigillata in Mähren. Funde aus germanischen Lokalitäten. Brno.
-
Gregerová, M. (1996). Petrografické rozbory středověké brněnské keramiky. Brno.
-
Hanykýř, V.; Kuztendörfer, J. (2000). Technologie keramiky. Praha.
-
Macháček, J. (2001). Studie k velkomoravské keramice. Metody, analýzy a syntézy, modely. Brno.
-
Podborský, V.; kol. (1993). Pravěké dějiny Moravy. Brno.
-
Podborský, Vladimír; Kazdová, Eliška; Koštuřík, Pavel; Weber, Zdeněk. (1979). Numerický kód moravské malované keramiky. Problémy deskripce keramiky v archeologii. Brno.
-
Procházková, P. (1999). Návrh databáze eneolitické keramiky. In: Otázky neolitu a eneolitu našich krajín - 1998, 183-195. Nitra.
-
Sklenář, K. (1994). Archeologický slovník IV. Keramika. Praha.
-
Šabatová, K.; Vitula, P. (2002). Přáslavice ? Díly pod dědinou Kousky a kukličky (II.). Pohřebiště a sídliště z doby bronzové (katalog). Olomouc.
|