Vyučující
|
-
Kalábková Pavlína, Mgr. Ph.D.
-
Hlava Miloš, Mgr. Ph.D.
-
Peřinová Markéta
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1.-2. Úvod do problematiky - předmět a objekt studia; zařazení v rámci historických věd; specializace v archeologii; pomocné a mezní archeologické disciplíny - charakteristika; možnosti interdisciplinární a multidisciplinární spolupráce. 3. Definice archeologických pojmů a terminologie; typy archeologických pramenů, jejich charakteristika, obsah a třídění. 4. Principy periodizace a chronologie, periodizační kritéria, druhy periodizací. Typologie - její principy, výsledky, kritika a možnosti současného využití. Srovnávací metody v archeologii, principy analogie, možnosti využití etnografických paralel. 5. Experimentální archeologie. Metodika datování - absolutní a relativní chronologie. Soudobé přírodovědecké a technické metody absolutní chronologie (radiometrie, paleomagnetismus, termoluminiscence, dendrochronologie, metoda pylových spekter). 6.-11. Nástin vývoje archeologické metodologie a dějin bádání - archeologická paradigmata. 12. Struktura české a moravské archeologie - druhy organizací působících v domácí archeologii, současná úloha a hierarchie archeologických institucí, komunikace mezi institucemi, úloha archeologických institucí a jejich perspektiva. 13. Návštěva vybraného regionálního archeologického pracoviště. Semináře: 1. Druhy informačních zdrojů v archeologii a archeologické knihovny. 2. Základní archeologické časopisy a literatura (1). 3. Základní archeologické časopisy a literatura (2). 4. Základní archeologické časopisy a literatura (3). 5. Základní archeologické časopisy a literatura (4). 6. Používané formy citací literatury, nálezových zpráv a pramenů. 7. Používané formy citací literatury, nálezových zpráv a pramenů - procvičení. 8. Používané formy citací literatury, nálezových zpráv a pramenů - procvičení. 9. Postupy při sestavování archeologických referátů, přednášek, studií, článků a recenzí. 10. Způsoby vyhledávání analogií a formy použití pramenů. 11.-12. Možnosti využívání dostupných archeologických databázových systému (SAS, Archeologická mapa ČR, Demus, Museion aj.). 13. Návštěva vybraného regionálního archeologického pracoviště a jeho konzervátorské laboratoře.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 39 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 13 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem přednášky je seznámit s předmětem a objektem studia archeologie a vést studenty do oborocé problematiky. Věnuje se definici archeologických pojmů a terminologie. Seznamuje s dějinami oborového bádání a jednotlivými archeologickými paradigmaty. Semináře jsou věnovány seznámení se s odbornými informačními zdroji - přehled odborné archeologické literatury a základní práce s ní. Věnují se i sestavování archeologických referátů, přednášek, studií, článků a recenzí. Učí se formy citací literatury, nálezových zpráv a pramenů. Učí se způsoby vyhledávání analogií a formy použití pramenů. Seznamují s možnostmi využívání dostupných databázových systémů (SAS, Archeologická mapa ČR, Demus, Museion aj.) a internetu. Součástí je i návštěva vybraného regionálního archeologického pracoviště.
Základní orientace v archeologické práci.
|
Předpoklady
|
Nejsou.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemný test
(1) Účast na výuce: 39 hodin = 1,5 kreditu; (2) domácí příprava na výuku (plnění průběžných úkolů): 13 hodin = 0,5 kreditu; (3) příprava na zápočet a kolokvium: 25 hodin = 1 kredit.
|
Doporučená literatura
|
-
Kuna, M. (ed.). (2007). Archeologie pravěkých Čech 1. Pravěký svět a jeho poznání.. Praha.
-
Podborský, V. (2006). Dějiny pravěku a rané doby dějinné.. Brno.
-
Sklenář, K. (2005). Biografický slovník českých, moravských a slezských archeologů a jejich spolupracovníků z příslušných oborů.. Praha.
|