Název předmětu | Seminář k předmětu Trendy v současné archeologii |
---|---|
Kód předmětu | KHI/3STSA |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1) Úvod: smysl archeologické teorie a význam interpretací. Struktura a hierarchie teoretických přístupů. Funkcionalistické interpretace, partikularismus a neopozitivistický,"antiteoretický" mainsteram současné archeologie 2) Vliv vědecké metodologie (zejména teorie systémů, geografických modelů a kvantitativních metod) na teorii 60. - 70. let 20. století. Middle-range theory (rozdíl v pojetí R. Mertona a L. Binforda). Ocenění významu formačních procesů a transformací v dílech M. B. Schiffera a E. Neustupného. 3) Vliv antropologie a postmoderní filosofie na archeologii 80. 90. let. 4) Názorová pluralita současné archeologické teorie: analýza světových systémů, analýza sítí, dynamické modelování, komplexní adaptivní systémy, teorie chaosu, teorie artefaktu atd. Rozdíly mezi teoriemi "top-down" (normativními) a "bottom-up" (např. teorie organického růstu, reception a agency theories) 5) Sociální archeologie: pojmy, témata a způsoby řešení. Společnost a identita, emulační modely, výzkum konzumpce a konzumerismu, artefaktuální paměť 6) Geografická perspektiva: území, politická krajina, centrum a periférie, modely teritoriality, definice politické krajiny a modely vzájemného vztahu mezi územně-politickými celky v minulosti. 7) Interpretace architektury a stavebního prostředí: pojem stavebního prostředí (built environment) a jeho souvislosti, urbánní morfologie, monumentalita a teorie architektonické komunikace. Pojmy a metody prostorové syntaxe: analýza přístupu a viditelnosti, osová analýza. Analýza percepce, 'agent-based' modely atd. 8) Ekonomické aspekty možnosti archeologické interpretace výroby, distribuce a směny. Ekologické a energetické modely (teorie odolnosti a tzv. sociálně-ekologické systémy), politické souvislosti (analýza světových systémů) 9) Kognitivní aspekty, fenomenologie a individuum. Symbol, rituál, tradice. Prostorovost a temporalita v minulosti
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení |
Navazující semináře na předmět Trendy v současné archeologii budou vyplněny diskusemi se studenty nad probíranou problematikou, studenti si budou připravovat vstupní referáty a diskusní příspěvky.
Absolvent si osvojí hlavní teoretické koncepty archeologie 20. a 21. století, porozumí jejich významu, jejich provázanosti s analýzou dat a tvorbou archeologických hypotéz. |
Předpoklady |
Absolvování předmětu Trendy v současné archeologii.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta
Aktivní účast, domácí příprava na každé diskutované téma. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Archeologie (2016) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |