Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1.-12. Postupné seznamování s jednotlivými pohřebními projevy. Semináře 1.-12. Rozbory diskuse nad jednotlivými informačními zdroji (odbornou literaturou) - studenti si budou předem připravovat rešerše jednotlivých informačních zdrojů, které budou následně v semináři rozebírány s vyučujícím
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Účast na výuce
- 36 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 64 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Pohřbívání a pohřební praktiky se od sebe v průběhu mladšího a pozdního eneolitu diametrálně liší. V první periodě jsou naše znalosti omezeny na malá birituální pohřebiště nebo dokonce jednotlivé hroby (jevišovická kultura), kontrast lze sledovat např. u kultury kulovitých amfor na území Polska (hromadné pohřby, i pohřby zvířat). Stabilizovaný a přísně dodržovaný pohřební ritus, včetně pohlavního dimorfismu naopak evidujeme v hojném počtu u obou pohárových kultur (kultura se šňůrovou keramikou, kultura zvoncovitých pohárů), a to na celém území rozšíření s regionálními odlišnostmi. Seznámit se tak lze se strukturou mnohdy rozsáhlých nekropolí, podobou pohřebních konstrukcí či schránek (mohyly, pohřební komory, žlábky kolem hrobů apod.), způsobem uložení a vybavení jednotlivých pohřbů etc. Rozdílnosti v umístění, stavbě a výbavě hrobů jsou ritualizovaným odrazem soudobých praktik, včetně zdůraznění ekonomické a sociální pozice pohřbených, projevující se nejvýrazněji u kultury zvoncovitých pohárů, dosahující až jasných známek silné diferenciace společnosti. Srovnávat můžeme hroby mužů a žen, včetně všech věkových kategorií s pohlavní signifikancí milodarů, stejně jako jednotlivé kategorie pohřebních atributů. Zajímavým aspektem a speciální kategorií jsou hroby řemeslníků, mezi nimiž zvláště zaujmou hroby metalurgů. Pozornost poutají veškeré odlišnosti a zvláštnosti pohřebního standardu, z nichž mnohé mohou být projevem zvláštních rituálů a ceremonií, jež pohřby (nejen) významných osobností provázely.
Dobrá orientace ve studované problematice
|
Předpoklady
|
Základní orientace v archeologických kulturách z absolvovaných předmětů v bakalářském studiu, zejména předmětu neolit a eneolit, popř. Výběrové přednášky z archeologie 2,4.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Aktivní účast na výuce, studium odborné literatury, orientace v problematice, rešerše informačních zdrojů a příprava na semináře.
|
Doporučená literatura
|
-
Peška, J. (2013). Morava na sklonklu eneolitu.
|