Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1.-12. Postupné seznamování s jednotlivými projevy pohřebních rituálů. Semináře 1.-12. Rozbory diskuse nad jednotlivými informačními zdroji (odbornou literaturou) - studenti si budou předem připravovat rešerše jednotlivých informačních zdrojů, které budou následně v semináři rozebírány s vyučujícím
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Domácí příprava na výuku
- 64 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 36 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Bipolarita vývoje na Moravě, resp. ve středním Podunají se odráží také v rozdílnosti pohřebního. Skupinová kostrová pohřebiště únětické civilizace s ukládáním všech zemřelých na pravý bok a vcelku rozdílnou orientací, pohřby do dřevěných rakví, kamenné úpravy hrobů, specifikace pohřební výbavy nejen pohlavní, ale také sociální a hlavně časová (ubývání počtu směrem k mladším periodám) se odlišují od Z-V orientovaných většinou prostých jam a přísného sexuálního dimorfismu epišňůrového komplexu, udržujícího se někde (V Morava, JZ Slovensko) až na práh střední doby bronzové. Ta je charakteristická nástupem pravidelného pohřbívání pod mohylami (známo sporadicky od únětické k.) a proměnou pohřebního ritu od inhumací ke kremaci s celou řadou specifických rysů. Podrobně budou rozebrány struktury a formy hrobových jam, umístění pohřebišť a jejich vztah k sídelním areálům, velikost etc. Sledováno bude uložení a poloha pochovaných dle věkových kategorií nebo pohlaví, včetně skladbu a charakterstiky hrobového inventáře. Opomenout nelze řadu anomálních případů, včetně hromadných pohřbů a jejich vysvětlení. Pohřební areály jsou pak tím nejlepším dokladem postupně narůstající sociální diferenciace společnosti, vrcholící knížecími pohřby typu Helmsdorf-Leubingen např. ve středním Německu či Velkopolsku (Leki Male).
Dobrá orientace ve studované problematice.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v archeologických kulturách z absolvovaných předmětů v bakalářském studiu, zejména předmětu Doba bronzová a halštat, popř. Výběrové přednášky z archeologie 5, 7.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Aktivní účast na výuce, studium odborné literatury, orientace v problematice, rešerše odborných pramenů a příprava na semináře.
|
Doporučená literatura
|
-
Fokkens, H. - Harding. A (eds.). (2013). The Oxford Hanbdbook of the European Bronze Age. Oxford.
-
Jiráň, L. ed. (2008). Archeologie pravěkých Čech /5. Doba bronzová. Praha.
|