Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Člověk a přírodní prostředí. 2. Minulost, současnost (a budoucnost) komplexních civilizací. 3. Západní civilizace. 4. Paměť krajiny zemí Koruny české/českých zemí. 5. Stavební plán (české) krajiny. Historie psaná řekou. 6. Divočina a "kulturní" krajina. Bohatství lesa. 7. Lesk a bída kolonizace a urbanizace. 8. Komunikační síť. Od stezek k dálnicím. 9. Krajina a klimatické změny. 10. Krajina a paměť. Stopy lidské činnosti v krajině. 11. Paměť kulturní krajiny model Morava. 12. Krajina jako (národní) bohatství a (duchovní) dědictví. 13. Krajina jako "obraz". 14. Exkurze: Výuka krajinou.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
- Exkurze
- 8 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 16 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Posláním předmětu je seznámit studující s odborným zájmem o paměť kulturní krajiny jako součásti kulturního dědictví. Udržitelnost a neudržitelnost (uchovatelnost a neuchovatelnost) tohoto odkazu náleží mezi priority společnosti. Cyklus je rozdělen do tří bloků. První pojednává o vymezení předmětu a globálních přístupech "civilizací" s důrazem na západní civilizaci (1 3). Druhý blok se soustřeďuje k proměnám krajiny na příkladu střední Evropy/zemí Koruny české/českých zemí (4 10). Třetí blok pojednává o "modelové" krajině Moravy s důrazem na paměť kulturní krajiny. Součástí nabídky je exkurze ve vytypovaném přírodním prostředí/krajině (příkladem Malá Haná, Moravské Slovácko atd) Vše ve vztahu člověk a přírodní prostředí cestou k novověku.
Dobrá orientace ve studované problematice.
|
Předpoklady
|
Pro absolvování této přednášky se vyžadují základní orientace ve starších dějinách (zejm. středověk, novověk).
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Účast na výuce a exkurzi (24 hodin=1kredit); studium informačních zdrojů a příprava na kolokvium (50 hodin=2 kredity).
|
Doporučená literatura
|
-
Samojský, Petr. (2011). Krajina jako duchovní dědictví.. Praha.
|