Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod sídliště definice 2. Vazby možných loveckých areálů a neolitických sídlišť 3. Vazby exploatačních a výrobních areálů a neolitických sídlišť 4. Zemědělská sídliště 6. Refugia jeskyně 7. Hradiště ??? Výšinná, strategicky umístěná, sídliště 8. Pohřební areály na neolitických sídlištích 9. Sakrální areály na neolitických sídlištích 10. Existence komunikací? spojnice mezi neolitickými sídlišti 11. Neolitický dům 12. Nemovité sídlištní objekty a jejich interpretace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Domácí příprava na výuku
- 50 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 48 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět je věnován komplexnímu detailnímu popisu neolitického sídliště. Budou řešeny možnosti neolitických sídelních strategií - jakou roli hrály přírodní podmínky ve výběru místa pro založení sídliště, jakou roli v tom mohla hrát blízkost komunikace, míst nálezů strategických surovin, sídelní tradice apod. Budou řešeny vzájemné prostorové vztahy mezi sídlištními a pohřebními areály, míst kultu, obchodu a výroby; vzájemné prostorové vztahy na sídlišti, pohřebišti či na jednotlivých výrobních areálech. Jednotlivá témata budou prezentována na příkladech z území Čech a Moravy, tak i z blízkého zahraničí.
Rozšíření znalostí ve studované problematice.
|
Předpoklady
|
Pro absolvování tohoto předmětu se vyžaduje dobrá orientace v období neolitu/eneoltu na bakalářské úrovni studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Účast na výuce, studium doporučené literatury
|
Doporučená literatura
|
-
Pavlů, Ivan. (2000). Life on a neolithic site.. Praha.
-
Pavlů, Ivan. (2011). Společnost na neolitickém sídlišti Bylany . Status a role artefaktů.. Praha.
-
Řídký, Jaroslav. (2011). Rondely a struktura sídelních areálů v mladoneolitickém období. Brno - Praha.
|