Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do problematiky charakteristika archeologie lovecko-sběračských populací, odlišnosti vůči mladšímu pravěku, základní terminologie a teoretická východiska v kontextu paleoetnologie, procesuální a postprocesuální archeologie. 2. 3. Dokumentace archeologického záznamu nedestruktivní metody průzkumu; metody a postupy exkavace; metodika plavení sedimentu; třídění a inventarizace archeologického materiálu; kresební a fotografická dokumentace horizontálních a vertikálních struktur; zaměřování archeologických nálezů a objektů pomocí GPS a totální stanice; digitalizace analogových výzkumných dat. 4. Datování archeologického záznamu - možnosti, metody (14C, K-Ar, OSL aj.), vhodnost a hranice jejich použitelnosti, metodika odběrů vzorků; problematika datování 14C AMS, kalibrace, předpříprava ABA vs. ABox. 5. 7. Přírodovědné analýzy představení jednotlivých metod a jejich využití v archeologii paleolitu a mezolitu, odběr a laboratorní zpracování vzorků; geoarcheologie (geochemie, sedimentární mikromorfologie, mikrostratigrafie); paleobotanika (palynologie, analýza makrozbytků, fytolitů), malakologie, zooarcheologie a paleontologie; analýza stabilních izotopů (studium výživy dané populace) a histologické analýzy mikrostruktur tvrdých tkání z kosterních nálezů (studium stáří uloveného zvířete a sezóny, kdy bylo uloveno); analýza DNA. 8. 9. Analýza a interpretace archeologického záznamu - počítačové zpracování naměřených prostorových dat v prostředí GIS, v statistických a modelačních programech, pokročilé prostorové analýzy a jejich interpretace; metodické postupy analýzy paleolitických/mezolitických artefaktů, techno-typologická analýza, operační řetězce, traseologie; metodika výzkumu a interpretace paleolitického umění. 10. Archeologické analogie a interpolace etnoarcheologie, experimentální archeologie, evolucionistické interpolace. 11. 12. Případové studie příklady konkrétních výzkumů, vědeckých projektů a syntetických studií v rámci archeologie paleolitu/mezolitu u nás a ve světě; představení způsobu a metodiky práce Střediska pro paleolit a paleoetnologii ARÚB AV ČR v Dolních Věstonicích a na obdobných pracovištích ve světe, např. Max-Planck Institute for Evolutionary Antropology, Lipsko nebo Center for Obsidian and Lithic Studies, Meiji University, Tokio.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Příprava na zkoušku
- 25 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 50 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 52 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Přednášky přiblíží posluchačům aktuální metody, analogie a interpretace používané ve výzkumu paleolitu a mezolitu. Archeologie paleolitu, která představuje hraniční disciplínu na pomezí archeologie, kvartérní geologie a paleoantropologie, je tu prezentována jako metodicky komplexní obor zkoumající život a adaptace lovecko-sběračských společností v měnícím se klimatu a krajině pleistocénu a holocénu. V tomto smyslu vedený výzkum má široký interdisciplinární charakter, využívající širokou škálu metod a analogií, které umožňují detailně zdokumentovat, analyzovat a interpretovat archeologické nálezy a situace.
Orientace ve studované problematice, přehled o aktuální literatuře, schopnost kriticky zhodnotit jednotlivé metodické postupy a samostatně zvolit vhodné metody a analýzy pro interpretaci různých archeologických situací.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v problematice paleolitu a mezolitu na úrovni bakalářského studia, je doporučeno absolvování předmětu Aktuální trendy v archeologii paleolitu a mezolitu v ZS a zapsání předmětu Movité artefakty paleolitu a mezolitu v LS.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Účast na výuce (52 hodin = 2 kredity); studium informačních zdrojů (50 hodin = 2 kredity); příprava na kolokvium (25 hodin = 1 kredit).
|
Doporučená literatura
|
-
Binford, L.R. (1983). In Pursuit of the Past. Decoding the Archeological Record.. London.
-
Butzer, K. (1982). Archaeology as human ecology. Cambridge.
-
Gould, R.A. (1980). Living archeology. Cambridge.
-
Hodder, I. (1991). Reading the past (revised edition). Cambridge.
-
Malina, J. (1980). Metody experimentu v archeologii. Praha.
-
Nigst, Ph.R.; Viola, T.B.; Doneus, M.; Antl-Weiser, W. (2004). Digitale Dokumentation paläolithischer Grabungen. , Archäologie Österreichs 15/1.
-
Renfrew, C.; Bahn, P. (2004). Archaeology. Theories, methods, and practice.. London.
-
Svoboda, J. (1999). Metody, analogie a interpretace v paleolitickém výzkumu. , Přehled výzkumů 39 (1995-1996).
-
Svoboda, Jiří. (2009). Čas lovců. Aktualizované dějiny paleolitu.. Brno.
-
Šída, P. (2012). Metody terénního výzkumu a vyhodnocení paleolitických a mezolitických situací. Ústí nad Orlicí.
-
Wheatley, D.; Gillings, M. (2002). Spatial Technology and Archaeology. The archeological applications of GIS.. London.
-
Yellen, J.E. (1977). Archaeological approaches to the present: Models for predicting the past.. New York.
|