Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod (Peška) 2. Prameny doby kamenné - modelová sídlištní lokalita (Kalábková) 3. Prameny doby kamenné - modelová sepulkrální lokalita (Kalábková) 4. Prameny doby kamenné - modelová exploatační lokalita (Kalábková) 5. Prameny doby bronzové až halštatské - modelová sídlištní lokalita (Peška) 6. Prameny doby bronzové až halštatské - modelová sepulkrální lokalita (Peška) 7. Prameny doby bronzové až halštatské - modelová sakrální lokalita (Golec) 8. Prameny z období protohistorie - modelová sídlištní lokalita (Golec) 9. Prameny z období protohistorie - modelová sepulkrální lokalita (Golec) 10. Prameny z období protohistorie - modelová komunikační památka (Zeman) 11. Interpretace písemných pramenů ve vztahu k archeologickým pramenům pro dobu laténskou a římskou v barbariku (Zeman) 12. Interpretace písemných pramenů ve vztahu k archeologickým pramenům pro dobu stěhování národů (Zeman) 13. Prezentace vypracovaných esejí (všichni vyučující)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 100 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Tento kurz se bude věnovat problematice prehistorických a protohistorických pramenů (zejména nemovitým) a jejich interpretaci v rámci pravěkého až časně dějinného vývoje Evropy. Kurz bude rozdělen do čtyř hlavních částí: doba kamenná, doba bronzová a halštatská, protohistorie a antické až raně středověké prameny. Pro práci s prameny budou využity klíčové lokality z hlavních period (doba kamenná, doba bronzová, doba halštatská, protohistorie). Pro každý tento dějinný úsek bude vybrána modelová lokalita, a to sídlištní, sepulkrální a jiná (sakrální, komunikační, exploatační apod. - podle problematik řešených v jednotlivých dobách). Na příkladech vybraných (modelových) lokalit (např. pro dobu římskou Mušov) budou archeologické a historické prameny interpretovány z různých aspektů. Zvláštní pozornost přednášející věnují různým formám objektů, jejich identifikaci a klasifikaci. Samostatná část bude pojednávat o významu a interpretaci historických (písemných) pramenů pro protohistorické osídlení střední Evropy za hranicemi antického světa. Cílem tohoto kurzu je seznámit studenty s různými druhy pramenů a jejich interpretací a vytvořit u nich schopnosti analýzy a kritiky pramenů v kontextu archeologického, historického a environmentálního bádání.
Dobrá orientace v archeologických pramenech. Schopnost jejich analýzy a kritického přístupu k nim.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v archeologických kulturách z absolvovaných předmětů v bakalářském studiu. Vybraná témata a základní orientace v problematice.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej
Aktivní účast na výuce. Vyoracování eseje na zadané téma.
|
Doporučená literatura
|
-
různí autoři. (2007). Archeologie pravěkých Čech 1-7. Praha.
|