Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Dějepisné učebnice v proměnách času Kurz je zaměřen na učebnice dějepisu v českých zemích od Rakousko-Uherska po současnost. V první části semestru bude věnována pozornost proměně školských systémů za sledované období a dále pak problematice učebnic dějepisu a jejich vztahu ke kolektivnímu vědomí a historické paměti. Druhá část bude zaměřena na využití metod korpusové lingvistiky ve výzkumu učebnic. - proměny školského systému v českých zemích (od Rakousko-Uherska po současnost) - učebnice dějepisu, historická paměť, kolektivní vědomí, národní stereotypy - využití korpusové lingvistiky ve výzkumu učebnic¨ - vlastní analýza učebnic ve SketchEnginu Literatura KOVAŘÍČEK, Václav KOVAŘÍČKOVÁ, Iva: Vývoj školských soustav v českých zemích. Olomouc 1989. BENEŠ, Zdeněk - GRACOVÁ, Blažena a kol.: Sondy a analýzy. Učebnice dějepisu - teorie a multikulturní aspekty edukačního média (dále jen Sondy a analýzy). Praha 2008. FERRO, Marc: Jak se vyprávějí dějiny dětem po celém světě. Praha 2019. HÉDLOVÁ, Luba a ŠUSTROVÁ, Radka (eds.): Česká paměť. Národ, dějiny a místa paměti. Praha 2014. JENSET, Gard B. a Barbara MCGILLIVRAY: Quantitative Historical Linguistics: A Corpus Framework. New York 2017. JIREČEK, M.: Vývoj vyučovacího předmětu dějepis v letech 1918-2013. Disertační práce. Masarykova univerzita. Pedagogická fakulta. Brno 2014. ŠUBRT, Jiří (ed.): Historické vědomí jako předmět badatelského zájmu. Teorie a výzkum. Kolín 2010. ŠUSTOVÁ, Magdaléna: Stalo se v zemi české. Jak se vyučoval dějepis. Praha 2009.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 13 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Kurz je zaměřen na učebnice dějepisu v českých zemích od Rakousko-Uherska po současnost.
Absolvent kurzu je schopen orientovat se v základních trendech sociálních, ekonomických a politických dějin, včetně soudobých pramenů a moderní historiografie.
|
Předpoklady
|
Student by měl mít základní přehled o dějinách středověku, zejména českých.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
účast na semináři (max 3 absence) odevzdání seminárního projektu
|
Doporučená literatura
|
-
Antonín, Robert. (2009). Zahraniční politika krále Václava II. v letech 1283-1300. Brno.
-
Bartlett, Robert. (1993). The Making of Europe. Conquest, colonization and cultural change 950-1350. Princeton.
-
Flori, Jean. (2008). Rytíři a rytířství ve středověku. Praha.
-
Jan, L. (2006). Václav II. a struktury panovnické moci. Brno: Matice moravská.
-
Klápště, Jan. (2005). Proměna českých zemí ve středověku. Praha.
-
Ladurie, Emmanuel Le Roy. (2005). Montaillou, okcitánská vesnice v letech 1294-1324.. Praha.
-
LE GOFF, J. ? SCHMITT, C. (2008). Encyklopedie středověku. Praha.
-
Le Goff, J., & Vinšová, K. (2004). Svatý František z Assisi. Praha: Vyšehrad.
-
LE GOFF, J. (2005). Kultura středověké Evropy. Praha.
-
Nekuda, V., Bakala, J., Hofer, Z., & Nekuda, V. (2000). Mstěnice: zaniklá středověká ves u Hrotovic. Brno: Muzejní a vlastivědná společnost.
-
Smetánka, Zdeněk. (2004). Legenda o Ostojovi. Archeologie obyčejného života. Praha.
-
Wihoda, M. (2007). Vladislav Jindřich. Brno: Matice moravská.
-
Wihoda, M. (2005). Zlatá bula sicilská: podivuhodný příběh ve vrstvách paměti. Praha: Argo.
-
Žemlička, J. (2011). Přemysl Otakar II.: král na rozhraní věků. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny.
-
Žemlička, Josef. (2002). Počátky Čech královských. 1198-1253. Proměna státu a společnosti. Praha.
|