Předmět: Artefaktuální archeologie 6 - archeobotanika

« Zpět
Název předmětu Artefaktuální archeologie 6 - archeobotanika
Kód předmětu KHI/1AA6
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
Obsah předmětu
1. Úvod: Proč rostliny? Základní botanické a ekologické termíny, vazba rostlin na prostředí, indikační hodnota + historie vyuţití rostlin v archeologii 2. Antrakologie a xylotomie - odběr vzorků a separace dřeva a uhlíků, určování, rekonstrukce složení lesů a další interpretace; dendrochronologie - princip metody, odběr vzorků, tvorba a úpravy křivek, dendrochronologie a radiokarbonové datování, dendroekologie 3. Zuhelnatělé rostlinné makrozbytky - odběr vzorků, metody separace, určování, interpretace 4. Rostlinné makrozbytky ve vlhkém prostředí a jinak konzervované - odběr vzorků a jejich skladování, moţné kontaminace, metody separace, určování, interpretace 5. Palynologie, rozsivková a fytolitová analýza ? odběr vzorků, metody separace, určování, interpretace 6. Lesní květena a biotopy - hlavní dřeviny České republiky, typy lesů, význam pro člověka a jeho vliv na ně, typické nebo člověkem využívané byliny 7. Biotopy s přebytkem a nedostatkem vody a jejich květena ? hlavní biotopy, význam pro člověka a jeho vliv na ně, typické nebo člověkem využívané byliny 8. Biotopy podmíněné lidskou činností - smetiště, louky, pole; typické nebo člověkem využívané byliny 9. Obilniny - domestikace, vývoj pěstování jednotlivých druhů a jejich využití 10. Olejniny a technické plodiny - pěstování jednotlivých druhů a jejich využití 11. Ovoce - původ a vývoj pěstování jednotlivých druhů na území ČR 12. Zelenina - původ a vývoj pěstování jednotlivých druhů na území ČR

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Demonstrace
Výstupy z učení
Cílem kurzu je předat studentům základní informace o možnostech využití dochovaných zbytků rostlin a jim podobných organizmů v archeologii. Představeny budou hlavní archeobotanické (sub)disciplíny, jejich požadavky, možnosti i omezení. Důraz bude kladen zejména na správný odběr vzorků, jejich skladování a prvotní zpracování. Druhá část kurzu poskytne studentům základní informace o rozmanitosti biotopů České republiky a rostlin jako jejich hlavní složky s důrazem na interakci s člověkem. V závěrečné části budou představeny hlavní kulturní rostliny Starého světa a vývoj jejich pěstování.
Student získá základní přehled o práci archeobotanika, při archeologických výzkumech bude umět odebírat vzorky pro jednotlivé typy archeobotanických analýz, naučí se základně třídit a určovat archeobotanický materiál.
Předpoklady
Základní přehled v archeologických kulturách střední Evropy a biologii rostlin.

Hodnoticí metody a kritéria
Didaktický test, Rozhovor

Účast na výuce a plnění průběžných úkolů.
Doporučená literatura
  • Drápela, K. - Zach, J. (1995). Dendrometrie (Dendrochronologie).. Brno.
  • Evans J. - O´Connor, T.:. (1999). Environmental Archaeology. Principles and Methods.. Sutton.
  • Hajnalová, E. (1999). Archeobotanika pestovaných rastlín. Nitra.
  • Jacomet, S. - Kreuz, A. (1999). Archäobotanik. Ulmer - Stuttgart.
  • kolektiv autorů. (1994). řada sborníků: Ve službách archeologie.
  • Podborský, V. a kol. (1993). Pravěké dějiny Moravy. Vlastivěda moravská.. Brno.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Archeologie (2015) Kategorie: Obory z oblasti historie 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní