Vyučující
|
-
Spáčilová Libuše, prof. PhDr. Dr.
|
Obsah předmětu
|
Teoretické poznatky získané v přednáškách budou dále podrobněji doplňovány na základě rozboru ukázek textů z období především staro- a středohornoněmeckého. Studentům budou pravidelně před každým seminářem zasílány na e-mail podklady - jak pro přednášku tak i pro seminář k následujícím dílčím tématům: 1. Die Anfänge der Schriftlichkeit im germanisch-deutschen Sprachraum 2. (Vor)Geschichte des deutschen Lautsystems im Alt- und Mittelhochdeutschen: Vokale und Konsonanten. 3. Morphologie im Alt- und Mittelhochdeutschen: Verben, Substantive, Adjektive, Pronomina, Zahlwörter. 4. Satzbau im Alt- und Mittelhochdeutschen: einfache und komplexe Sätze, Negation. 5. Wortschatz im Alt- und Mittelhochdeutschen: lexikalisches Lehngut, Wortbildung, Lexikographie.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Domácí příprava na výuku
- 13 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Teoretické poznatky získané v přednáškách budou v semináři dále podrobněji doplňovány na základě rozboru ukázek textů z období starohornoněmeckého a středohornoněmeckého tak, aby student jednoznačně pochopil principy jazykových změn. Seminář pomůže studentovi při přípravě ke zkoušce, která je dvousemestrální a kterou student skládá až v letním semestru.
Studenti se naučí analyzovat staro- a středohornoměmecký text v jednotlivých jazykových rovinách. Dokáží popsat principy realizovaných vývojových změn (např. primární a sekundární přehlásky, klesání vokálu, hláskového posouvání, labializace a delabializace, tzv. zpětné přehlásky apod.). Pochopení těchto jevů jim pomůže snáze zvládnout přípravu na ústní zkoušku v letním semestru.
|
Předpoklady
|
Předpokládá se znalost obecné jazykovědné terminologie a informace získané z přednášky ke stejné disciplíně.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Písemný test
Aktivní účast v seminářích (75% předepsané výuky), plnění průběžných úkolů, úspěšné absolvování zápočtového testu, jehož předmětem bude rozbor textu. Při rozboru student uplatní veškeré informace získané v přednáškách i v seminářích k Vývoji německého jazyka.
|
Doporučená literatura
|
-
Besch, Werner; Wolf, Norbert Richard. (2009). Geschichte der deutschen Sprache. Längsschnitte - Zeitstufen - Linguistische Studien. Berlin.
-
Ernst, Peter. (2005). Deutsche Sprachgeschichte. Wien.
-
Ernst, Peter. (2005). Deutsche Sprachgeschichte. Wien.
-
Hennings, Thordis. (2003). Einführung in das Mittelhochdeutsche. Berlin - New York.
-
Hennings, Thordis. (2003). Einführung in das Mittelhochdeutsche. Berlin - New York.
-
König, Werner. (2001). Atlas zur dt. Sprache. München.
-
Masařík, Zdeněk; Brom, Vlastimil. (2005). Historische Entwicklung des Deutschen. Übersichtstabellen - Kommentare - Textproben. Brno.
-
Masařík, Zdeněk. (1994). Historische Entwicklung des Deutschen. Brno.
-
Meineke, Eckhard; Schwerdt, Judith. (2001). Einführung in das Althochdeutsche. Paderborn.
-
Polenz, Peter von. (1984). Geschichte der dt. Sprache. Berlin, New York.
-
Schmid, Hans Ulrich. (2009). Einführung in die deutsche Sprachgeschichte. Weimar.
-
Schmid, Hans Ulrich. (2009). Einführung in die deutsche Sprachgeschichte. Weimar.
-
Schmidt, Wilhelm. (2004). Geschichte der dt. Sprache. Stuttgart.
-
Wolf, Gerhard. (1999). Dt. Sprachgeschichte. Tübigen.
|