Vyučující
|
-
Horňáček Milan, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Náplň literárních seminářů se - podobně jako náplň přednášek - vztahuje buď k jednotlivým časovým obdobím/epochám německé literatury, či může být definována jako přehled díla jediného autora, několika příbuzných autorů, jako vývojové zkoumání jednoho žánru, jednoho nebo více motivů, námětů, figurálních typů atd. V semináři je ovšem - narozdíl od přednášky - kladen důraz především na práci s konkrétními texty primární a sekundární literatury a na tvůrčí studentskou práci. Konkrétní seznam nabízených seminářů včetně seznamu studijní literatury bývá publikován na počátku každého semestru v sylabech katedry germanistiky. Některé semináře mají formu "workshopu", což znamená, že není předem dán vzdělanostní horizont, kterého nutno dosáhnout, většinou není dopředu ohraničen ani kánon textů a struktura kurzu, nýbrž vše "vzniká za pochodu" v diskusích studentů s vedoucím kurzu. Příklady obsahu jednotlivých seminářů: - Teorie románu v praxi: polyfonie, dialogicita, intertextualita - Kunstmaerchen - Legenda jako žánr; moderní legendy - Groteska: ošklivost jako estetická kategorie - Dopisy, eseje: "jiné literární cesty" - Romantika a Židé - Vampire in der deutschen LiteraturBiblische Frauengestalten und deren Bearbeitung in der Literatur - Heinrich von Kleist - Texty pražské německé literatury - Generační problémy v literatuře po 1945 - Moderní německá lyrika: písňové texty - Řecká mytologie jako rezervoár motivů a témat německé literatury - Starý a Nový zákon jako rezervoár motivů a témat německé literatury Formu "workshopu" mají/měly např. tyto kurzy: - nejnovější německá a rakouská literatura, "Neuerscheinungen": diskuse nad nejnovější literaturou a recenzemi k ní - experiment Střední Evropa: hledání, archivace a komentování textů (české i německé provenience) k tématu Mitteleuropa - rukopisy v archivech moravských knihoven: četba a interpretace - texty moravské německé literatury pro Č.rozhlas Olomouc, pro výstavu Toulky německou literární Olomoucí atd.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Interpretace textů jedné epochy, žánru, autora, určitého problému, tématu.
Studenti získají přehled o literatuře a literární kritice ve vybraných epochách a tématech německy psané literatury. Zvláštní důraz je kladen na znalosti historického a kulturně-historického kontextu. Výsledná kompetence rovněž spočívá ve schopnosti samostatně interpretovat literární text a zkoumat ho v souvislostech literárně historických i obecně historických, estetických, sociologických a v komparativním vztahu k literatuře mateřského jazyka/či literatuře druhého oboru.
|
Předpoklady
|
Určeno pro všechny studenty UP. Studenti ne-germanisté, kteří si zapíší tento "předmět" si mohou z modulární nabídky Katedry germanistiky vybrat kterýkoli konkrétní kurz příslušný do modulu "literatura" či z modulu "kultura a společnost", ať už půjde o přednášky k jednotlivým epochám německé literatury od středověku k nejmodernější literatuře či o semináře k jednotlivým autorům, dílům, problémům či o cvičení v překladu beletrie. Konkrétní nabídku všech literárních kurzů včetně údaje o rozvrhu najdete před začátkem každého semestru na webových stránkách katedry www.germanistika.cz.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Didaktický test, Seminární práce
Požadavky k absolvování semináře sdělí jednotliví vyučující semináře studentům na začátku semináře. Počet udělených kreditů závisí na množství práce vložené do absolvování semináře. Obecně platí: 1 kr - smysluplná účast, 2kr. - účast s diskusními příspěvky, 3kr. - úspěšný ústní referát, 4kr. - úspěšný ústní referát + písemná seminární práce. Vyučující má právo, požadavky ke získání kreditů modifikovat.
|
Doporučená literatura
|
-
(1983). DTV Atlas deutsche Literatur.
-
V závislosti na zvolené epoše, tématu/Depending on the period, topic.
-
Braak, Ivo. (1980). Poetik in Stichworten. Kiel: Ferdinand Hirt Verlag.
-
Frenzel. (1962). Daten deutscher Dichtung, DTV.
-
Freund, Winfried. (1990). Deutsche Lyrik. München: UTB.
-
Gumbrecht/Link-Heer (Hrsg.). (1985). Epochenschwellen und Epochenstrukturen im Diskurs der Literatur und Sprachtheorie. Frankfurt/M. Suhrkamp.
-
Jauß. (1970). Literaturgeschichte als Provokation. Frankfurt/M Suhrkamp.
-
Petrů, Eduard. (2000). Úvod do studia literární vědy. Olomouc: Rubico.
-
Strelka. (2000). Literarische Interpretation. Tübigen: UTB.
-
Wellek/Warren. (1972). Theorie der Literatur. Frankfurt: Athenaeum.
|