Předmět: Kultur und Geistesgeschichte - Seminar

« Zpět
Název předmětu Kultur und Geistesgeschichte - Seminar
Kód předmětu KGN/KS62
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky 1x za 2-3 roky
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Krappmann Joerg, doc. Mgr. Ph.D.
  • Krappmann peštová Alžběta, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Semináře poskytující vhled do různých projevů německé/ rakouské/ švýcarské kultury, dějin, dějin ducha, dějin umění, společenského, politického a mediálního dění. V seminářích a cvičeních jsou tato témata probírána interaktivně na základě společné interpretace příslušných textů. Příklady obsahu jednotlivých seminářů: Vybrané otázky k dějinám německy mluvících zemí Vybrané otázky ke kultuře německy mluvících zemí Média Texty jakožto kulturní dokumenty

Studijní aktivity a metody výuky
Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Výstupy z učení
Thematischer Schwerpunkt des Filmseminars wird auf der Darstellung von Künstlern liegen. In der Filmgeschichte überwiegen biographisch-ästhetische Bearbeitungen von Malern, da sich die medialen Visualisierungsstrategien von Film bzw. Malerei ähneln. Dieses Übergewicht wird auch im Seminar bestehen, in dem sich 3 Filme mit Malern (Egon Schiele 2016; Mr. Turner 2014) bzw. einer Malerin (Paula 2016) beschäftigen. Zum Vergleich werden aber auch 2 Filme gezeigt, die sich mit Schriftstellern auseinandersetzen (u.a. Vor der Morgenröte/Stefan Zweig 2016). Für die Vergabe von 2 Kredits wird ein Essay (ca. 3-4 Seiten) erwartet, der die unterschiedlichen filmischen Zugänge zu Biographie/Werk eines Künstlers/Schriftstellers anhand von drei Beispielen berschreibt.
Seminář si klade za cíl seznámit studenty s problémy, otázkami a metodami některých disciplín, jejichž znalost je podstatná pro studium německé společnosti a kultury. Výsledná kompetence spočívá v obecné vzdělanosti v otázkách kultury, dějin, umění, myšlení atd. německy mluvících zemí a ve schopnosti interpretovat obsahově i jazykově složitý německy psaný text/Sachtext.
Předpoklady
Určeno pro všechny studenty UP. Studenti ne-germanisté, kteří si zapíší tento "předmět" si mohou z modulární nabídky Katedry germanistiky vybrat kterýkoli konkrétní seminář/cvičení/přednášku příslušný/ou do modulu "kultura a společnost" - dříve zvané "konverzační cvičení". Konkrétní nabídku všech kurzů "konverzačních cvičení" včetně údaje o rozvrhu najdete před začátkem každého semestru na webových stránkách katedry www.germanistika.cz. VŠECHNY KURZY JSOU VYUČOVÁNY V NĚMECKÉM JAZYCE!

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Didaktický test

Požadavky k absolvování semináře sdělí jednotliví vyučující studentům na začátku semináře. Počet udělených kreditů závisí na množství práce vložené do absolvování semináře.
Doporučená literatura
  • Brandes, Detlef. (2005). Der Weg zur Vertreibung 1938 - 1945. Pläne und Entscheidungen zum "Transfer" der Deutschen aus der Tschechoslowakei und aus Polen. München.
  • Brandt, Ahasver von. (2007). Werkzeug des Historikers. Eine Einführung in die Historischen Hilfswissenschaften. Stuttgart.
  • Brunn, Gerhard. (2002). Die europäische Einigung. Stuttgart.
  • Burckhardt, Jacob. (1995). Die Kultur der Renaissance in Italien. Essen.
  • Duchhardt, Heinz. (2003). Europa am Vorabend der Moderne 1650-1800. Stuttgart.
  • Elias, Norbert. (1997). Über den Prozess der Zivilisation. 2. Bd.. Frankfurt a.M.
  • Fisch, Jörg. (2002). Europa im Zeitalter von Wachstum und Gleichheit 1850-1914. Stuttgart.
  • Gellner, Ernest. (1991). Nationalismus und Moderne. Berlin.
  • Goetz, Hans Werner. (2000). Proseminar Geschichte: Mittelalter. Stuttgart.
  • Görtemaker, Manfred. (1999). Geschichte der Bundesrepublik Deutschland. München.
  • Gründer, Horst. (2000). Geschichte der deutschen Kolonien. Paderborn.
  • Hobsbawm, Eric. (1998). Das Zeitalter der Extreme. Weltgeschichte des 20. Jahrhunderts. Stuttgart.
  • Kocka, Jürgen. (2001). Das lange 19. Jahrhundert. Stuttgart.
  • Kolb, Eberhard. (1984). Die Weimarer Republik. München.
  • Müller, Winfried. (2002). Die Aufklärung. München.
  • Padberg, Lutz E. von. (2006). Christianisierung im Mittelalter. Darmstadt.
  • Sellin, Volker. (2005). Einführung in die Geschichtswissenschaft. Göttingen.
  • Siemann, Wolfram. (1995). Vom Staatenbund zum Nationalstaat - Deutschland 1806-1871. München.
  • Sösemann, Bernd (Hrsg.). (2002). Der Nationalsozialismus und die deutsche Gesellschaft. München.
  • Wildt, Michael. (2008). Geschichte des Nationalsozialismus. Göttingen.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Německá filologie (2015) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Německá filologie (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Německá filologie (2015) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Němčina se zaměřením na tlumočení a překlad (2019_24) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Německá filologie minor (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Němčina se zaměřením na tlumočení a překlad (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Němčina se zaměřením na tlumočení a překlad (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Německá filologie (2017) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Německá filologie (2017) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Německá filologie maior (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Němčina se zaměřením na tlumočení a překlad (2017) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Německá filologie (2022) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -