Vyučující
|
-
Spáčilová Libuše, prof. PhDr. Dr.
|
Obsah předmětu
|
V úvodní části disciplíny bude věnována pozornost způsobům dorozumívání, zmíněny budou hlavní etapy rozvoje komunikace lidských jedinců z ontologického hlediska a biologické předpoklady osvojování jazyka u člověka. Ve druhé části kurzu budou představeny základní teoretické koncepce procesu nabývání řeči (behavioristické teorie, kognitivní přístup, interakční přístup, nativistické přístupy, zpracovatelský přístup) a nejčastější neurogenní poruchy komunikace u dospělých.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem je zprostředkovat doktorandům informace o základních tématech této disciplíny, pozornost se zaměří hlavně na teoretické koncepce nabývání řeči u lidského jedince a na poruchy v oblasti nabývání jazyka, např. na afázii, dysgrafii, dyslexii a další.
Doktorand získá teoretické informace o oboru, jehož výsledky výzkumu jsou dnes v oborech lingvistických značně využívány, např. v kognitivní lingvistice.
|
Předpoklady
|
Aktivní znalost německého jazyka na úrovni C2 (výuka probíhá v německém jazyce), znalost základních německých termínů v oblasti jazykovědy
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
úspěšné zvládnutí předepsaného učiva formou komplexní zkoušky
|
Doporučená literatura
|
-
Altmann, G. T. M., & Turbová, M. (2005). Výstup na babylonskou věž: otázky jazyka, mysli a porozumění. Praha: Triáda.
-
DIETRICH, Rainer. (2007). Psycholinguistik. Stuttgart.
-
FISCHER, Steven Roger. (1999). Eine kleine Geschichte der Sprache. Praha.
-
KLANN-DELIUS, Gisela. (1999). Spracherwerb. Stuttgart - Weimar.
-
Vygotskij, L. S., & Průcha, J. (2004). Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál.
-
ZIMMERMANN, Dieter E. (2001). So kommt der Mensch zur Sprache. München.
|