Předmět: Kognitivní lingvistika

« Zpět
Název předmětu Kognitivní lingvistika
Kód předmětu KGN/92AKL
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krappmann Marie, Mgr. Ph.D.
  • Rinas Karsten, prof. PhDr. Mgr. Dr.
Obsah předmětu
V semináři budou představeny vývojové tendence relativně mladé lingvistické disciplíny, jež se ovšem v posledních dekádách rychle vyvíjí. Kognitivní lingvistika bývá definičně vymezována jako dílčí součást vědy o kognitivních schopnostech živých organismů, jež se zaměřuje především na výzkum, popis a objasnění mentálních struktur, jež jsou aktivovány při produkci a recepci jazyka. Otázky, na jejichž zodpovězení se seminář zaměří: - Jakým způsobem je možné vymezit předmět výzkumu kognitivní lingvistiky? Jedná se o novou disciplínu či o syntézu již definovaných stávajících lingvistických přístupů? Jaké jsou souvztažnosti mezi již etablovanou psycholingvistikou a tzv. kognitivní lingvistikou? - Jaké problémy jsou spojeny s definicí člověka a lidské mysli jako systému na zpracování dat? - Co se rozumí pod pojmy mikro- a makrostruktura kognice? - Co se stane, když se výzkum jazyka stane dílčí disciplínou medicíny? Jak lze diferencovat různé druhy afázie a odlišit je od agnózie? Seminář se přitom zaměří na následující dílčí témata: 1) Kognitivní lingvistika jako součást vědy o kognici: styčné body s filozofií, neurologií a obecnou jazykovou vědou. 2) Centrální teze: Dualismus, monismus. Obecné kognitivní modely zpracování jazykových dat. 3) Základní hypotézy a metafory kognitivní lingvistiky: počítačová metafora a funkcionalismus, člověk jako systém ke zpracování dat, konektionismus, modularita. 4) Afáziologie a problémy spojené s výzkumem afázií. 5) Koncept paralelního jazyka: Hovoříme a žijeme výhradně v metaforách? 6) Metody výzkumu zpracování jazykových dat na phylo- a ontogenetické rovině. Aspekty výzkumu procesu osvojování mateřského jazyka. 7) Produkce jazyka: pragmatické, sémantické a syntaktické aspekty. 8) Recepce jazyka: pragmatické, sémantické a syntaktické aspekty.. 9) Jazyk a paměť: modely mentálního lexikonu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Studijní předmět kognitivní lingvistika se zaměřuje na zprostředkování tří tematických celků: 1) Srovnání vybraných modelů zpracování jazyka s ohledem na jejich adekvátnost. Přitom bude brána zřetel na dvě základní kritéria: tzv. "Lernbarkeitskriterium" a "Verarbeitungskriterium". 2) V další části bude zaměřena pozornost především na antropocentrické přístupy v rámci kognitivní lingvistiky. Diskutovány budou v tomto kontextu otázky spojené s pojmy metafora, stereotyp, prototyp. 3) Poslední oblastí kognitivní lingvistiky, na kterou se zaměříme, je tzv. "Konstruktionsgrammatik". Prvním cílem předmětu je tedy poskytnout posluchačům přehled o relevantních modelech jazykového zpracování, přičemž budou informováni o disciplínách hraničících či protínajících se s kognitivní lingvistikou. Dalším cílem je osvětlit zmíněné koncepty, které jsou posluchačům známé z jiných disciplín (literární věda, sémantika, sociologie apod.), z perspektivy kognitivní lingvistiky. A konečně budou posluchači seznámeni s poměrně novým, kognitivně zaměřeným konceptem v oblasti popisu gramatických struktur. Dle zájmu posluchačů je možnost klást důraz na jednotlivé tematické okruhy.
Student získá základní přehled o výzkumných přístupech v oblasti kognitivní lingvistiky. Bude obeznámen s následujícími tématickými okruhy: 1) Dějiny vývoje disciplíny "kognitivní lingvistika" 2) Kognitivní lingvistika jako součást vědy o kognici: styčné body s filozofií, neurologií a obecnou jazykovou vědou. 3) Centrální teze: Dualismus, monismus. Obecné kognitivní modely zpracování jazykových dat. 4) Základní hypotézy a metafory kognitivní lingvistiky: počítačová metafora a funkcionalismus, člověk jako systém ke zpracování dat, konektionismus, modularita. 5) Afáziologie a problémy spojené s výzkumem afázií. 6) Koncept paralelního jazyka: Hovoříme a žijeme výhradně v metaforách? 7) Jazyk a paměť: modely mentálního lexikonu.
Předpoklady
Jedná se o seminář určený studentům německé folologie - doktorandské studium.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Aktivní účast v seminářích, průběžné zpracování zadaných úkolů.
Doporučená literatura
  • Aitchison, Jean. (1997). Wörter im Kopf: eine Einführung in das mentale Lexikon.. Tübingen.
  • Felix, Sascha W.; Habel, Christopher; Rickheit, Gerd (Hrsg). (1994). Kognitive Linguistik. Repräsentation und Prozesse.. Wiesbaden.
  • Keller, Jörg. (2004). Grammatische Strukturen - kognitive Prozesse: Ein Arbeitsbuch.. Tübingen.
  • Schwarz, Monika. (1992). Einführung in die Kognitive Linguistik. Tübingen; Basel.
  • Sucharowsky, Wolfgang. (1996). Sprache und Kognition. Opladen.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Německý jazyk (2021_2024) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Německý jazyk (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Německý jazyk (2021) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Německý jazyk (2021) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Německý jazyk (12) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -