Předmět: Geografický projekt

« Zpět
Název předmětu Geografický projekt
Kód předmětu KGI/GEOPR
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pászto Vít, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět je zaměřen na praktické vypracování geografického projektu na studenty vybrané téma. Kromě teoretického základu o postavení geografie mezi vědami a metodologické průpravě si studenti rozvinou i samotné geografické myšlení. Studenti se rovněž seznámí s netradičními geografickými úlohami a koncepty. Důležitou roli v průběhu předmětu hrají herní prvky, které umožní snadnější osvojení nových znalostí a dovedností. Předmět také slouží jako platforma pro týmovou práci ve zvoleném geoinformatickém tématu. 1. Postavení geografie mezi vědami 2. Geografické myšlení 3. Typy úloh v geografickém učení a výzkumu 4. Zásady pro tvorbu geografického projektu (získání dat, management dat, analýza dat, vizualizace, prezentace) 5. Obecné metody sběru, analýzy a vizualizace dat (pro fyzickou i humánní geografii) 6. Definování a příprava geografického projektu (design geografického projektu) 7. Zpracování geografického projektu 8. Netradiční geografické úlohy a koncepty (kite, smell a soundscape mapping, psychogeografie - Dérive) 9. Gamifikace v geografickém výzkumu - wherigo, geocaching, geografické kvízy a terénní navigační úlohy 10. Způsoby evaluace geografických úloh a projektů

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je představit základní přístupy výzkumu a metod v geografii. Dále se student seznámí s postavením geografie mezi vědami a základním geografickým myšlením. Rovněž budou ukázány nekonvenční a herní metody na příkladech z oblasti geografie. V neposlední řadě budou nastíněny principy projektového managementu tak, aby byl student schopný sestavit geografický projekt. Vše s ohledem na geoinformatické aspekty studia geografických disciplín.
Předmět je zaměřený na získání znalostí z oblasti metod geografie, její postavení mezi vědami a způsoby práce s moderními technologiemi. Student bude umět definovat hlavní pojmy, popsat existující přístupy, prokázat teoretické znalosti pro řešení modelových problémů pomocí GIS a to vše zpracovat formou geografického projektu.
Předpoklady
Základní učivo z oblasti geografie a základy geoinformatiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Znalost témat v rámci náplně předmětu (zkouška). Vypracování zadaných cvičení, vyřešení samostatného praktického úkolu (semestrální práce - geografický projekt)
Doporučená literatura
  • Daněk P. (2013). Geografické myšlení: úvod do teoretických přístupů. Brno.
  • HENDL, Jan a Jiří REMR. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1192-1..
  • Phillips, R. (2015). Playful and multi-sensory fieldwork: seeing, hearing and touching. Journal of Geography in Higher Education, 39(4), 617-629.. New York.
  • ŘEZNÍČKOVÁ, D., MATĚJČEK, T. (2014). Učební úlohy ve výuce geografie.
  • The Playful Mapping Collective. (2017). Playful Mapping in the Digital Age.. nstitute of Network Cultures.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Geoinformatika a kartografie (2020) Kategorie: Geografické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Geoinformatika a kartografie (2020) Kategorie: Geografické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní