Předmět: Průběžná pedagogická praxe pro geografy

« Zpět
Název předmětu Průběžná pedagogická praxe pro geografy
Kód předmětu KGG/PPPG
Organizační forma výuky Praxe
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Smolová Irena, doc. RNDr. Ph.D.
  • Hercik Jan, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Pedagogická praxe na schválené, resp. doporučené střední či základní škole: V první části semestru budou studenti pracovat jako asistenti pedagoga (min. 4 dny). Budou mu pomáhat s přípravami na hodinu, tvorbou či opravováním prověrek, tvorbou výukových materiálů atd. Studenti se budou účastnit i dalších aktivit, které přímo souvisí s prací pedagoga (dozory na chodbách, pedagogické porady, organizace exkurzí ad.) Studenti budou praxi vykonávat v jedné max. dvou třídách, díky čemuž se budou moci blíže seznámit s vyučovanými třídami (s jejich charakterem, specifiky atd.). V těchto třídách budou studenti ve druhé části semestru vykonávat přímou pedagogickou činnost (min. 16 hod. v jedné až dvou třídách). 2. Pedagogická praxe v rámci mimoškolních činností žáků, školních kroužků či mimořádných vzdělávacích akcích škol.: Studenti budou po celý semestr pracovat jako vedoucí, instruktoři, resp. trenéři mimoškolních aktivit a kroužků (Skaut, DDM apod.) či podobných aktivit organizovaných samotnými školami (minimálně jednou za týden) nebo Centrem pro interdisciplinární terénní výuku žáků ZŠ a SŠ - terénní cvičení pro žáky (minimálně tři dny za semestr). Celkový minimální rozsah této části praxe je 16 hodin.

Studijní aktivity a metody výuky
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
  • Účast na výuce - 60 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 30 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je rozvoj a prohlubování praktických pedagogických dovedností studentů učitelství geografie ve formě práce asistenta pedagoga, resp. přímé pedagogické činnosti.
Studenti si upevní dovednosti asistentské a pedagogické práce se studenty.
Předpoklady
Poznatky z povinných předmětů didaktiky geografie a absolvovaná pedagogická praxe z geografie.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta

4 dny asistentské praxe, 16 hodin přímé pedagogické činnosti na školách, 16 hodin přímé pedagogické činnosti v rámci mimoškolních činností žáků.
Doporučená literatura
  • Halás, M., Nováková, G. (2005). Riešime geografickú olympiádu : otázky a úlohy pre základné školy a osemročné gymnáziá. Bratislava: Iuventa.
  • Petty, G., & Foltýn, J. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.
  • Podlahová, L. (1998). Pedagogická praxe: průvodce pro současné studenty a budoucí učitele. Olomouc: VUP.
  • Švec, V., Filová, H., & Šimoník, O. (2004). Praktikum didaktických dovedností. Brno: Masarykova univerzita.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství geografie pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -