Vyučující
|
-
Smolová Irena, doc. RNDr. Ph.D.
-
Hercik Jan, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Pedagogická praxe na schválené, resp. doporučené střední či základní škole: V první části semestru budou studenti pracovat jako asistenti pedagoga (min. 4 dny). Budou mu pomáhat s přípravami na hodinu, tvorbou či opravováním prověrek, tvorbou výukových materiálů atd. Studenti se budou účastnit i dalších aktivit, které přímo souvisí s prací pedagoga (dozory na chodbách, pedagogické porady, organizace exkurzí ad.) Studenti budou praxi vykonávat v jedné max. dvou třídách, díky čemuž se budou moci blíže seznámit s vyučovanými třídami (s jejich charakterem, specifiky atd.). V těchto třídách budou studenti ve druhé části semestru vykonávat přímou pedagogickou činnost (min. 16 hod. v jedné až dvou třídách). 2. Pedagogická praxe v rámci mimoškolních činností žáků, školních kroužků či mimořádných vzdělávacích akcích škol.: Studenti budou po celý semestr pracovat jako vedoucí, instruktoři, resp. trenéři mimoškolních aktivit a kroužků (Skaut, DDM apod.) či podobných aktivit organizovaných samotnými školami (minimálně jednou za týden) nebo Centrem pro interdisciplinární terénní výuku žáků ZŠ a SŠ - terénní cvičení pro žáky (minimálně tři dny za semestr). Celkový minimální rozsah této části praxe je 16 hodin.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
- Účast na výuce
- 60 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je rozvoj a prohlubování praktických pedagogických dovedností studentů učitelství geografie ve formě práce asistenta pedagoga, resp. přímé pedagogické činnosti.
Studenti si upevní dovednosti asistentské a pedagogické práce se studenty.
|
Předpoklady
|
Poznatky z povinných předmětů didaktiky geografie a absolvovaná pedagogická praxe z geografie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta
4 dny asistentské praxe, 16 hodin přímé pedagogické činnosti na školách, 16 hodin přímé pedagogické činnosti v rámci mimoškolních činností žáků.
|
Doporučená literatura
|
-
Halás, M., Nováková, G. (2005). Riešime geografickú olympiádu : otázky a úlohy pre základné školy a osemročné gymnáziá. Bratislava: Iuventa.
-
Petty, G., & Foltýn, J. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.
-
Podlahová, L. (1998). Pedagogická praxe: průvodce pro současné studenty a budoucí učitele. Olomouc: VUP.
-
Švec, V., Filová, H., & Šimoník, O. (2004). Praktikum didaktických dovedností. Brno: Masarykova univerzita.
|