Vyučující
|
-
Vohánka Vlastimil, Mgr. Ph.D.
-
Fiedler Eduard, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Problém každodenního života a počátek filosofie 2. Co je to filosofie - logos jako základ filosofického myšlení 3. Co je to filosofie - dějin, tradice a historické podoby filosofického myšlení 4. Moderní věda a krize metafyziky 5. Křesťanská filosofie, trinitární ontologie a teologická transformace filosofie 6. Liturgické završení filosofického aktu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Uvedení do filosofie nejprve spočívá v odlišení aktu filosofického myšlení od ostatních aktivit člověka spojených s lidskou každodenností. Toto odlišení nás přivádí k otázce po počátku filosofie (1) a po jejím systematickém (2) i dějinném charakteru (3). Základní přehled o systematických otázkách filosofie, filosofických disciplínách i jejích hlavních dějinných tradicích nám pomůže pochopit situaci filosofie v moderní době, zejména pokud se týče vztahu filosofie k moderní vědě a související kritiky a krize metafyziky (4). Tváří v tvář tomu problému vyvstává otázka, zda by mohla křesťanská víra a teologie vstupovat do filosofie, aby ji vyváděla z jejích vlastních krizí (5) směrem k úplnějšímu pojetí cíle filosofického myšlení, kterým nemusí být pouze dosažení rozumového poznání, ale transformace poznávajícího vyústivší v novou životní praxi vrcholící v liturgickém propojení údivu, aktivní participace a tajemství (6).
Studenti budou schopni identifikovat filosofické argumenty a rozlišit a aplikovat vztah mezi předvědeckým, vědeckým a filosofickým poznáním.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
|
Doporučená literatura
|
-
J. Pieper. (2007). Co znamená filozofovat?. Kostelní Vydří.
|