Předmět: Politická filosofie

« Zpět
Název předmětu Politická filosofie
Kód předmětu KFK/PTPFI
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Fiedler Eduard, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Co je politická filosofie? K problému "politické diference" mezi soukromým a veřejným životem člověka 2. Archaické a předsókratovské politické myšlení (kosmická spravedlnost, hierarchie, triadismus) 3. Platónova politická filosofie 4. Aristotelova politická filosofie 5. Politické myšlení helénismu a Říma 6. Augustinova politická filosofie a teologie 7. Vrcholná scholastika, politické myšlení Tomáše Akvinského a tomistická politická filosofie (včetně tzv. druhé scholastiky) 8. Předpoklady moderního politického myšlení (Ockham, Machiavelli, Descartes) 9. Nová věda o politice (Hobbes, Locke) 10. Kantova a Hegelova politická filosofie 11. Politická teologie (Schmitt) a kritika totalitarismu (Arendtová) 12. Postliberalismus a trinitární ontologie politického života (Hemmerle, Milbank)

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Domácí příprava na výuku - 28 hodin za semestr
Výstupy z učení
Při systematické snaze o rozpoznání základních rysů sociální ontologie a politického myšlení vycházejících ze specificky křesťanského zjevení bude kurz "Politická filosofie" sledovat základní historický vývoj evropského myšlení ve vztahu k politice a společenskému životu. Nejprve proto bude nutné pochopit, jak mluvit o politice a kde hledat tzv. "politickou diferenci" mezi soukromým a veřejným životem člověka, resp. mezi kritikou a tradicí (1). Na základě tohoto rozlišení budou představeny nejstarší politicko-filosofické představy indoevropského prostoru, zejména hierarchické a triadické členění kosmu a společnosti (2). Klasická řecká politická filosofie u Platóna (3) a Aristotela (4) představuje završení filosofické reflexe tváří v tvář nové situaci řecké polis. Universalistické pojetí politiky a politického myšlení v době helénismu a antického Říma (5) bylo následně transformováno při setkání s křesťanským zjevením v době církevních otců, zejména pokud běží o politickou filosofii a teologii svatého Augustina (6). Tento proces pokračoval v raném i vrcholném středověku a dosáhl paradigmatického výrazu v politickém myšlení Tomáše Akvinského (7). Studiem předpokladů moderního politického myšlení (8) pak lépe pochopíme, proč tato syntéza ztratila v moderní době širší relevanci. Naopak tzv. nová věda o politice (9), napodobující moderní přírodovědu, sice umožnila vznik liberálně-demokratického politického diskurzu, ale zároveň uvrhla politické myšlení moderní společnosti do antinomických či dialektických protikladů (Kant, Hegel) (10), které se ve 20. století projevily jednak napětím mezi individualismem (pluralita) a totalitárním kolektivismem (jednota), jednak s tímto napětím související ideologizací politické teologie (11). Na konci novověku se při snaze o překonání těchto moderních antinomií a protikladů proto nabízí obnovená reflexe dotazující se po sociální ontologii a politickém myšlení vycházejících ze specificky křesťanského zjevení Boha Otce, Syna a Ducha svatého v rámci tzv. trinitární ontologie (12). Kurz bude doplněn četbou některých velkých textů z politické filosofie s následnou diskuzí.
- Zlepšení filosofické reflexe. - Schopnost číst, analyzovat a interpretovat filosofický text.
Předpoklady
Pro studium předmětu nejsou vyžadovány zvláštní předpoklady.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozhovor

Aktivní účast, četba povinné literatury. Zkouška proběhne formou rozhovoru zahrnujícího otázku na jedno z témat přednášek (viz osnovu) a konzultaci povinné literatury (Voegelin).
Doporučená literatura
  • Arendtová, Hannah. Vita activa neboli o činném životě, přel. Václav Němec, OIKOYMENH, Praha 2007..
  • Aristotelés. (1996). Politika. Nakl. Petr Rezek, Praha.
  • Augustinus Aurelius. (2007). O Boží obci. Praha.
  • David C. Schindler. (2017). Freedom from Reality: The Diabolical Character of Modern Liberty. Notre Dame, Ind: University of Notre Dame Press.
  • Eric Voegelin. Nová věda o politice. CDK. 2000.
  • Hobbes, T., Mertl, J., & Hrůša, J. (1941). Leviathan, neboli, O podstatě, zřízení a moci státu církevního a občanského. V Praze: Melantrich.
  • Jakub Jinek. (2017). Obec a politično v Aristotelově myšlení. Praha: OIKOYMENH.
  • Jakub Jinek. (2021). Platón a problém filosofické vlády: politické myšlení v dialogu Zákony. Praha: OIKOYMENH.
  • Jan Patočka. (2007). Kacířské eseje o filosofii dějin. Praha.
  • John Milbank. (2006). Theology and Social Theory: Beyond Secular Reason. Oxford, UK - Malden, MA: Blackwell Pub.
  • Joseph Grim Feinberg, Michael Hauser, Jakub Ort. (2021). Politika jednoty ve světě proměn. Praha.
  • Koblížek, J. (2014). Pojem společenského souhlasu u Františka Suáreze. Olomouc, Refugium.
  • Komenský, J.A. (1966). Obecná porada o nápravě věcí lidských.. Praha.
  • Locke, J. Dvě pojednání o vládě. Nakladatelství ČSAV 1965.
  • Pius XI. Quadragesimo Anno.
  • Platón,, & Novotný, F. (2005). Ústava. Praha: OIKOYMENH.
  • Sousedík, S. Svoboda a lidská práva.
  • Theodor Haecker. Odysseus a Aeneas. Teologický sborník. 1996.
  • Tomáš Akvinský. (2022). O zákonech v Teologické sumě. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr