Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
- Vymezení filosofické antropologie. - Platónovo a Aristotelovo pojetí člověka. - Antropologie křesťanských myslitelů pozdní antiky a středověku: Augustin, Tomáš Akvinský. - Pojetí člověka u R. Descarta, B. Pascala a J. J. Rousseaua. - Pojetí člověka u Thomase Hobbese. - Člověk ve filosofii 20. století: M. Heidegger, J.-P. Sartre, Hannah Arendtová.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Domácí příprava na výuku
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je představit různé aspekty filosofického zkoumání člověka a uvést je do vzájemných souvislostí: člověk jako živá bytost (duše), vědomí, kartesiánské ego, konstitutivní momenty lidské osoby (tělesnost, bytí ve světě, bytí s druhými, řeč. Metodickým vodítkem je kritika redukujících tendencí v přírodních vědách i ve filosofii.
- Studenti budou mít přehled o základních filosofických pokusech o formulaci lidské jedinečnosti. - Budou schopni kriticky zhodnotit redukující přístup přírodních věd.
|
Předpoklady
|
Pro studium předmětu nejsou požadovány zvláštní předpoklady.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Absolvování kolokvia
|
Doporučená literatura
|
-
Arendtová Hannah . (1984). Krize kultury. Praha.
-
Aristotelés,, & Kříž, A. (1996). O duši. Praha: Petr Rezek.
-
Augustin. (2015). Vyznání. Kostelní Vydří.
-
Buber, M. (2005). Já a ty. Praha.
-
Descartes, R. (1992). Rozprava o metodě. Praha: Svoboda.
-
Hobbes, T., Mertl, J., & Hrůša, J. (1941). Leviathan, neboli, O podstatě, zřízení a moci státu církevního a občanského. V Praze: Melantrich.
-
J. Patočka. (2007). Negativní platonismus. Praha: Oikúmené.
-
Ricoeur, Paul . (1990). Soi-meme comme un autre. Paris: Seuil.
-
ROUSSEAU, J.-J. Rozpravy. Praha 1989, s. 47?74..
-
SARTRE, Jean-Paul. Existencialismus je humanismus. Praha: Vyšehrad, 2004..
|